Frantz Longhi, der indtil for nyligt ejede Kähler, har efterladt selskabet med et stort, rødt minus på bundlinjen. Det skriver Børsen fredag.
Den 65-årige mangemillionær solgte tidligere på måneden Kähler til Rosendahl Design Group for et trecifret millionbeløb, og nu viser nyt regnskab, at designmærket lander et underskud på seks mio. kroner mod et overskud på mere end 12 mio. kroner det forrige år.
Kähler var ellers ikke til at komme udenom for blot fire år siden, da designklenodiets 175-årsjubilæumsvase med gyldne striber kom på hylderne. De blev revet væk med det samme i butikkerne, mens Imercos hjemmeside brød sammen på grund af det massive pres af mennesker, der ville have fingrene i den ikoniske vase. Det fik priserne til at stige, når vaserne blev solgt videre på Den Blå Avis. »Hypen« ville ingen ende tage.
Da de to år efter fulgte op på succesen med at sende et nyt sæt vaser med sølv striber på markedet, var det med en lignende reaktion fra forbrugerne, og det virkede næsten til, at Kähler var kommet tilbage for at blive.
Dengang talte Frantz Longhi om, at Kähler kunne vokse lige så hurtigt som Pandora, skriver Børsen. Han annoncerede, at han var på udkig efter en kapitalfond, der ville investere penge i keramikvirksomheden, men ikke længe efter nedjusterede Longhi forventningerne til virksomhedens indtjening, hvilket resulterede i, at ingen kapitalfonde ville købe Kähler.
Nu er virksomheden indtjening svundet ind, og den tidligere ejer er som sunket i jorden uden art give lyd fra sig.
Kun få dage efter Rosendahl overtog selskabet, faldt konsekvenserne over keramikfabrikkens medarbejdere. Tre ud af fire Kähler-ansatte på fabrikken i Næstved blev afskediget, hvilket Kählers administrerende direktør Jesper Holst Schmidt gav udtryk for var forventet.
»De vidste godt, at det blev i det lag, men alle har selvfølgelig gået og spekuleret på, hvem der blev ramt,« sagde han til Sjællandske Medier.
Frantz Longhi købte den 175 år gamle keramikvirksomhed i 2008 og var med til for alvor at få gang i virksomhedens vækst. I dag er produkterne at finde i 61 pct. af de danske hjem.


