Kabel-TV-seere slukker for fjernsynet

12 procent færre amerikanere så almindeligt TV i januar. Streamingtjenesterne med film og TV-serier, når man ønsker dem, er begyndt at tage over - også herhjemme.

Foto: BRENDAN SMIALOWSKI. TV på andre skærme end fjernsynet vinder stadig større popularitet - selv om man naturligvis også kunne koble computerskærmen til den større fjernsynsskærm og på den måde se f.eks. Netflix og de øvrige streamingtjenester her. Arkivfoto: Brendan Smialowski, AFP/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

TV-vanerne er under voldsom forandring. I januar faldt kabel-TV-seningen på USAs største net med over 12 procent, fordi folk i stedet vælger streamingtjenester som Netflix.

Der er ifølge analytiker hos Nomura, Anthony DiClemente, talte om »et af de største fald, vi har set, siden vi begyndte at dække disse selskaber«, skriver nyhedsmediet Gigaom.com.

Sammenlagt så 12,7 procent færre kabel-TV i januar 2015 sammenholdt med et år tidligere. Der er dog tale om meget store forskelle mellem de enkelte kabel-TV-selskabet. Værst ramt var Viacom, hvis seertal faldt med 23 procent.

Mere og mere tid bruges på streaming

Den traditionelle TV-sening, hvor man følger med, mens programmerne sendes, er også i Danmark for nedadgående. Til gengæld vælger mange at tegne abonnement på en eller flere af streamingtjenester, hvor man over internetforbindelsen får adgang til film og TV-serier, som man ofte kan se i ubegrænset mængde og frem for alt, når det passer én selv.

Nylige tal fra den amerikanske streamingtjeneste Netflix, som har været i Danmark siden oktober 2012, viser, at gennemsnitsabonnenten ser 90 minutter om dagen.

I Danmark kører det tredjestørste teleselskab, Telia, hårdt på med sit Telia-TV-tilbud, hvor man kan købe en TV-pakke, som ikke kræver et fjernsyn men udelukkende ses på mobilt udstyr - en mobiltelefon, en tavle-PC eller en almindelig PC. Ni elselskabers fælles salgsselskab, Waoo, har også meddelt, at der herfra i løbet af 2015 kommer rene streamingpakker, som altså ikke kræver, at man har et TV-abonnement.

Farvel til de store TV-pakker

TV 2 har stor succes med at tilbyde sine kanaler gennem TV 2 Play. Det har fået mange til at opsige de store TV-pakker hos de traditionelle kabel-TV-selskaber - det TDC-ejede YouSee og det Sydenergi-/SE-ejede Stofa - og gå ned til mindre pakker for i stedet at tilkøbe et streamingabonnement, hvor typisk film og TV-serier trækker.

Hos YouSee, som også har hævet priserne på alle TV-pakker, er det nu hele 28,7 procent af kunderne, som nøjes med den mindste TV-pakke. Det er 2,4 procent flere end for et år siden. TDC-koncernen har i stedet købt retten til Blockbuster-navnet og åbnede før jul Blockbuster.dk, som lejer film ud via netforbindelsen, uanset om man er TDC-kunde eller ej.

Læs mere