Jyske Bank varsler højere betalingsmur

Det er nødvendigt at hæve priserne for de kunder, der kun bruger kassefunktionerne i banken, lyder det fra Jyske Bank, som angriber de øvrige bankers samfundsansvar.

Jyske banks direktør, Anders Dam, varsler højere priser for kunder, der gør bankforretninger ved kassen og kun har en simpel konto i banken. Foto: Henning Bagger Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det bliver stadig dyrere at være gammeldags bankkunde, som bruger kassefunktioner og har en simpel konto i banken. Sådan lyder meldingen nu fra Jyske Banks direktør, Anders Dam. For i modsætning til f.eks. Danske Bank, Nordea og Sydbank, som i stor stil har valgt at lukke kasserne ned i banken, så har Jyske Bank valgt at holde liv i kasserne i mange lokalområder, og det er dyrt:

»Vi har ligeså mange kasser som Danske Bank, Nykredit Bank og Sydbank til sammen. Deres markedsandel svarer til 40 pct. af privatmarkedet. Men vi sidder kun på syv pct. af markedet. Det giver en markant risiko for, at Jyske Bank får en for stor andel af enkonto-kunder. Det er ikke fair. Derfor overvejer vi, om vi skal hæve priserne,« siger Anders Dam og henviser til, at Jyske Bank f.eks. nu snart er den eneste bank med en kassebetjening på Samsø, efter Danske Bank vil lukke sin ned i løbet af december.

Det betyder f.eks., at Jyske Bank hænger på de kunder, som foretrækker at hæve deres midler en eller flere gange om måneden og i øvrigt ikke har kontakt med banken udover at hæve kontanter:

»Vores afdeling på Samsø bliver ikke lukket. Og vi tager gerne imod kunderne, men vi gør opmærksom på, at det her er blevet fremlagt som et politisk ønske, som sektoren er forpligtet til at løse. Og så er det ikke fair, at vi risikerer at få tre-fire gange vores markedsandel for de kontorformer,« siger Anders Dam, der oplyser, at det koster banken 70-80 mio. kr. om året at drive deres kasser i over 100 afdelinger.

Jyske Bank har allerede indført et oprettelsesgebyr på 400 kr. plus et kvartalsgebyr på 50 kr. Det er det, som banken nu overvejer at hæve prisen på.

Men de danske bankkunder er ikke modtagelige overfor at skulle betale for at være bankkunde. Det viser en undersøgelse fra kundeanalysefirmaet Loyalty Group, der har spurgt 3.900 bankkunder om sagen. Her svarer 73 pct. nej til, at man skal betale for at være bankkunde:

»Ingen bankkunder vil som udgangspunkt synes, at det er i orden at skulle betale for at være kunde. Det handler i bund og grund om bankernes kommunikation med deres kunder og deres evne til at skabe værdi for pengene,« siger Loyalty Groups adm. direktør Mikkel Korntved, der i stedet foreslår, at bankerne opkræver ekstragebyr for at hæve, hvis f.eks. kunden går i banken på spidsbelastningstidspunkter.

Socialdemokraternes erhvervsordfører, Benny Engelbrecht, som tidligere har krævet mere samfundsansvar fra bankerne i forhold til bevarelse af filialer til brug for samfundets svageste, vil ikke blande sig i bankernes prispolitik:

»Jeg mener, at det er positivt, at de banker som bevarer kundebetjeningen også har en positiv kundetilgang, og man ikke kun får de kunder, som Danske Bank har kaldt for tidsrøvere.

Også Danske Bank har indført et meget kritiseret abonnementsgebyr for lignende bankkonti. Samtidig har banken lukket halvdelen af sine kasser på et år, det blev også kritiseret, og nu åbner banken igen kasser i ni filialer efter tidligere topchef Eivind Kolding blev fyret og erstattet af Thomas Borgen.