Jyske Bank i skammekrogen i to år

Nu er det ikke kun de små banker, som har svært ved at levere korrekte oplysninger til pengepriser.dk. Danmarks næststørste bank er også endt i skammekrogen.

»Det overrasker mig, at en af de store banker nu er endt i udstillingsskabet. Det er for dårligt. Hvis de ikke engang selv kan finde ud af deres priser, hvordan i alverden skal forbrugerne så kunne gøre det?«

Sådan lyder reaktionen fra Forbrugerrådets økonom, Carsten Holdum, på, at Danmarks næststørste bank har haft fejl i deres priser og er endt i pengepriser.dk’s skammekrog de næste to år.

»Men det viser jo, at pengepriser.dk virker, når selv Jyske Bank fejler. Det er skammeligt at blive hængt ud på en offentlig hjemmeside. Derfor er bankerne meget hurtige til at reagere, når vi gør opmærksom på fejl,« siger Carsten Holdum.

Han oplyser, at hvis der blot er tale om en lille administrativ fejl, som er til forbrugerens gunst, får bankerne lov til at rette fejlen med det samme uden at ende i skammekrogen. Men alle andre fejl straffes prompte med to år i den offentlige gabestok.

Ingen ond vilje
Jyske Bank erkender at have lavet en fejl:

»Det er træls. Der er tale om en menneskelig fejl, som kunne være sket overalt. Jeg har netop talt med personen, som er ansvarlig for opdateringen af vores priser på pengepriser.dk, og han er meget ked af det,« siger Jyske Banks direktionsassistent, Jørgen Damgaard.

Men eftersom I er endt i skammekrogen, er der vel ikke tale om en lille og helt ligegyldig fejl?

»Der har været nogle enkelte oplysninger, som ikke er blevet ajourført. Der ligger på ingen måde ond vilje bag,« siger Jørgen Damgaard.

Det er oplysninger om Jyske Banks boligprodukter, der nu koster banken dyrt på troværdighedskontoen. Derfor blev banken smidt af portalen 26. november i år, men var atter at finde blot to dage senere. Selv om fejlene nu er rettet, må Jyske Bank leve med at blive hængt ud på negativ-listen på pengepriser.dk.

Prisportalen er kommet til verden som et samarbejde mellem Finansrådet og Forbrugerrådet efter stærkt politisk pres. Den første udgave af prisportalen fik betegnelsen en »ommer«, fordi det reelt ikke var muligt at sammenligne noget som helst. Men den seneste og opstrammede udgave giver for første gang forbrugerne en reel mulighed for at sammenligne pengeinstitutters priser:

»Pengepriser.dk er med til at disciplinere bankerne til at oplyse om produkter og priser på en ensartet måde. Tidligere stod forbrugerne altid med det problem, at tre ellers ens produkter alligevel ikke var sammenlignelige. Nu er bankerne tvunget til at gøre det op på samme måde, og det giver forbrugerne mulighed for at træffe kvalificerede valg,« siger Forbrugerrådets økonom, Carsten Holdum.

Han oplyser, at Finans- og Forbrugerrådet gennemgår samtlige bankers priser hver tredje måned. Det sikrer, at bankerne ikke får held med at oplyse billigere priser på pengepriser.dk, mens de på deres egen hjemmeside skjuler de reelle og højere priser.