Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det er kun naturligt, at flere iværksættere og forretningsfolk satser på at skabe lukrative vinkoncepter, lyder det fra en af branchens mest rutinerede købmænd, Lars Oksfeldt. Han er salgschef i Kvickly Odder, der bl.a. har internetbutikken Megavin, der sælger flere end en million flasker vin om året.
»Der er helt sikkert kommet flere spillere de senere år, og det sker i takt med, at folk er mere dus med at handle på nettet,« siger han.
Blandt vinkoncepterne på nettet finder man navne som VildMedVin, Winefamly, Vivino, Megavin. Og selv om de sælger som aldrig før, påpeger Lars Oksfeldt, at der stadig er en meget stor del af vinhandlen, der foregår i butikkerne rundt om i landet. Det skyldes bl.a., at der ikke er penge i at sælge de helt billige vine på nettet, hvor der så efterfølgende kommer en udgift til fragt og pakning.
»Man kan sige, at de billige vine – f.eks. boksvin og seks flasker for 200 kr. – ser man næsten kun i supermarkeder. Det er simpelthen ikke profitabelt nok,« siger Lars Oksfeldt.
Mest vin købes i supermarkeder
I Danmark kommer den vin, folk drikker, primært fra butikkerne, grænsehandlen og nethandel. Og sidstnævnte fylder ifølge Coop stadigvæk en meget lille del af det, danskerne hælder indenbords.
Analysechef i Coop Lars Aarup vurderer således, at langt det meste af det vin, vi drikker i Danmark, kommer fra supermarkeder. Det fra nettet dækker formentligt kun op mod fem procent, vurderer han.
Det er dog ikke kun vinsalg, der hitter. Flere begynder også at skele til delevin, hvor flere går sammen om at dele et vinlager.
Delevinkoncepter som UrbanWineBox har en fysisk vinkælder på 500 kvm under De Hængende Haver i den nye bydel Carlsberg Byen med plads til 100.000 flasker.
Konceptet har så et digitalt interface, hvor både private og restauranter har let adgang til en virtuel udgave af deres vinsamling, her kan man via en markedsplads handle vin og få inspiration til nye druer og årgange fra andre. Bag står Søren Riis, der er medstifter af delebilkonceptet GoMore.