Jysk-strategi fejler i Kina

Kun 9 af planlagte 500 butikker har Jysk etableret i Kina - den kinesiske middelklasse gider ikke udenlandske produkter med lav status.

Jysk er en god forretning i Vestueropa, men endnu har kineserne ikke taget de danske lavprisbutikker til sig. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kim Haugaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Jysk Sengetøjslager er kommet ualmindeligt dårligt i gang i to af de store BRIK-lande, nemlig Kina og Rusland. Virksomheden er løbet ind i marketing- og imageproblemer, hvilket har påvirket salget og forårsaget et strategiskifte.

Den administrerende direktør for Jysk, Jan Bøgh, erkender, at udviklingen i Kina har været fejlslagen, især på grund af markedsføringen.

”Vi plejer at ramme bedre, nær vi træder ind på et nyt marked,” siger Jan Bøgh til Økonomisk Ugebrev    .

Imageproblemer

Det er den købedygtige kinesiske middelklasse, der svigter. Det skyldes, at de ikke vil købe lavprisprodukter i udenlandske selskaber. Der skal derimod være prestige i udenlandske produkter.

”Vi vil koncentrere os om et mindre kundesegment, mens vi i Vesteuropa fokuserer på alle forbrugere. Vi skal ikke være et premium-produkt men vi skal pege opad i middelklassen. Derfor må vi ændre strategi,” siger Jan Bøgh.

Dermed bliver virksomhedens styrke i Europa – de prisbillige tilbud – en svaghed på det kinesiske marked.

Prøver sig frem

Men Jysk ændrer ikke på deres generelle tilgang til fremmede markeder, nemlig at man skal prøve sig frem. Jysk vil f.eks. prøve sig frem med mindre butikker, som ligger tættere ved kunderne og med færre produkter. Man har også erkendt, at sortimentet i butikkerne skal ændres og være anderledes end i f.eks. Danmark.

Derimod bliver designet på produkterne eller i butiksindretningen ikke ændret, fordi Jysk tror på det skandinaviske design. Jysk får også en ny direktør i Kina, formentlig en kineser. Med en ny direktør håber Jysk at komme endnu tættere på den kinesiske mentalitet hos forbrugerne.

Prøv Nyhedsbrev for Bestyrelser i 3 måneder for 990 kr.