Jysk i europæisk offensiv

Jysk har kurs mod at blive den største sengetøjskæde i Europa. Lars Larsen vil have Jysk ind i alle europæiske lande og fordoble omsætningen inden for 10 år.

Jysk er allerede en stor kæde med butikker i 26 lande. Men nu er sengetøjskæden for alvor på vej til at blive gigantisk.

Lars Larsen, ejer og stifter af selskabet, vil fordoble salget og fordoble antallet af butikker inden for ti år.

»Vi har sat som mål, at vi skal være de største i Europa. Det bliver vi nødt til, hvis vi ikke vil overhales indenom af de store tyske og amerikanske kæder,« siger Lars Larsen.

Jysk har i dag 1.200 butikker, og det tal skal op på 2.500 bare i Europa, mens salget af senge, dyner og havemøbler skal op på 25 milliarder kr. inden for ti år.

Det er en fordobling i forhold til resultatet i det seneste regnskab. Jysk Holding, der er en paraplyorganisation for Jysk Nordic og Dänisches Bettenlager, omsatte i 2005/2006 for 12 mia. kr. og fik et nettoresultat før skat på 487 mio. kr. Do it yourself

Lars Larsen har også som målsætning, at kæden skal være i alle de europæiske lande inden for ti år.

Jysk ser især stort potentiale i de nye EU-lande i Østeuropa og Ukraine.

Et af de helt store vækstmarkeder er Polen, hvor Jysk i dag har 75 butikker. Her vil Lars Larsen åbne 30 butikker om året.

Også i Vesteuropa er der huller, der skal dækkes ind. Jysk vil åbne butikker i England, Frankrig, Spanien og Italien. Men der er gode grunde til, at Jysk endnu ikke er i de fire vesteuropæiske lande: En stor del af befolkningen sover nemlig ikke med dyner.

Derfor vil Lars Larsen starte med ti butikker i de lande for at teste markederne.

»Tendensen går dog i retning af, at flere og flere sover med dyner,« siger Lars Larsen.

Han regner med, at de første butikker i England åbner i april 2008, og at der er plads til 300 butikker, hvis alt går vel.

Allerede til maj vil Jysk åbne en butik i Frankrig, hvor der ligeledes er plads til omkring 300 butikker.