Jysk går tilbage til fuseren i Rusland

Trods en tidligere fiasko i Rulsland er dynekongen Lars Larsen klar til at sætte penge i en russisk offensiv. Senere venter en storoffensiv i Kina.

Det fortæller Jysks stifter Lars Larsen til Børsen.

Det er ellers kun et halvt år siden, at Jysk måtte dreje nøglen om i sine fem russiske butikker, der blev drevet på franchisebasis af tidligere direktør for Larsen Rejser, Jens Veino. Tilsyneladende havde Jens Veino valgt forkerte og billige placeringer og håbet, at massiv markedsføring kunne bringe succesen i hus. Det lykkedes ikke.

I 1990’erne forsøgte Jysk sig ligeledes i Rusland på franchisebasis, men også her måtte man dreje nøglen om. Alligevel er Lars Larsen overbevist om, at det vil lykkes denne gang.

»Jamen, jeg har givet opgaven til Jan (Bøgh, adm. direktør i Jysk Nordic, red.), og jeg har en vis tiltro til, at han kan klare det. Han har jo vist mig, at han har kunnet gøre det på andre markeder,« siger Lars Larsen, der tidligere har givet udtryk for, at der var plads til op mod 200 butikker på det russiske marked.

Lars Larsen er bevidst om, at den russiske satsning kan blive dyr til at starte med, men han understreger, at Jysk har pengene til at blive ved. At dømme efter det netop aflagte årsregnskab går det da også godt for dynegiganten, der kunne berette om rekordoverskud på 1,4 mia. kr.

Fra foråret vil Jysk desuden sætte en mand af til udelukkende at forberede selskabets entre på det kinesiske marked. Lars Larsen forventer, at Jysk er repræsenteret i Kina inden for et par år. Tidligere har dynekongen vurderet, at der om 10 år er plads til 5.000 Jysk-butikker i Kina.