Jysk-fynsk mediefusion erklærer Ebay krig

Besparelser på 40 mio. kroner om året skal bruges til oprustning og digital udvikling, der skal udfordre både Ebay og Berlingske Media.

Den nye fusion er klar til at investere i digital udvikling. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker
Der er lagt op til kamp om danskernes opmærksomhed og pengepung, når fusionen mellem Syddanske Medier, Jyske Medier og Fynske Medier er godkendt og gennemført. Slaget skal stå om de digitale brugere, afslører den kommende chefredaktør.

Jysk Fynske Medier, som vil være Danmarks trejdestørste mediehus efter hendholdsvis JP/Politikens Hus og Berlingske Media, lægger op til omfattende besparelser og udnyttelse af synergier på tværs mellem de seks dagblade og 46 ugeblade, mediehuset udgiver.

"Der ligger besparelser på omkring 40 millioner kroner på årsbasis at hente i at sammenlægge funktioner som ledelse, it, økonomifunktion, logistik og så videre. Men de besparelser skal ikke sikre et større overskud, men investeres i udviklingen af medierne," siger den kommende øverste chefredaktør, Per Westergård.



Allerede på mandag starter udviklingsarbejdet i form af arbejdsgrupper, der skal undersøge mulighederne for synergieffekter og potentielle udviklingsmuligheder inden for en række områder. Blandt en af de ting, man har størst fokus på er ifølge chefredaktøren Guloggratis.dk, en digital handelsplads i stil med Den Blå Avis, dba.dk.

"Guloggratis.dk er rigtig stort i provinsen og det er et område, vi vil styrke fremover. Vi kommer efter fusionen til at dække et stort område med mange aviser, som vi kan bruge til at styrke Guloggratis.dk med. Det samme gælder vores tilbudssite, Deal.dk," fortæller Per Westergård.

Dermed erklærer det nybagte mediehus krig mod Ebay, der ejer Den Blå Avis, og Berlingske Media, der ejer Sweetdeal.dk.

Blandt de redaktionelle initiativer og udviklingsmuligheder er også digitale udgivelser og en mulig fælles første sektion og tillæg som boligstof.

"Vi skal være mere offensive i udviklingen af vores medier til mobiler og tablets. Det får vi bedre mulighed for nu, hvor vi kan gå sammen om udgifterne og har en større finansiel muskel," siger Per Westergård.

Tillidsmand på JydskeVestkysten Steffen Lilmoes byder fusionen velkommen og ser det som et skridt, der kan styrke den regionale journalistik.

"Det kommer hurtigt efter vi blev købt ud af Berlingske Media, men det den rigtige vej at gå og det bliver en meget solid virksomhed. Der er ikke langt op til store forandringer nu og her, og vi forventer ikke, at fusionen kommer til at betyde fyringer," siger han.



Der gør tillidsmanden dog muligvis regning uden vært, for ifølge Per Westergård er det ikke usandsynligt, at der ud over nedskæringer i supportfunktionerne vil kommer redaktionelle fyringer.

"Lige nu laver vi de samme ting flere steder samtidig, og det skal vi undersøge, om vi kan gøre smartere. På det redaktionelle område kan det godt betyde, at vi nedlægger jobfunktioner, men eventuelle besparelser skal bruges på udvikling andre steder," siger Per Westergård.