JYSK dropper bureau efter 34 år

Dynegiganten JYSK siger efter 34 år farvel til bureauet RMB/Reklame og Marketing Butikken, der senest har stået for produktion af virksomhedens tilbudsaviser. ”Kunne ikke længere matche de store danske bureauer, hvor medarbejdere i Fjernøsten aflønnes med ”en skål ris”, lyder det fra bureauets direktør.

Foto: Brian Bergmann.
Læs mere
Fold sammen

Et af de længstvarende annoncør/bureau-forhold herhjemme er gået i opløsning.

Det drejer sig om JYSK, der efter 34 år har sagt pænt farvel til RMB/Reklame og Marketing Butikken i Aarhus.

Det skriver markedsforing.dk

RMB/Reklamebutikken var med helt fra starten af JYSK, og lavede de legendariske ”Go daw - jeg har et godt tilbud”-reklamer på TV, og bureauet stod bag udgivelsen af Lars Larsens selvbiografi, der blev husstandsomdelt i 2,4 millioner eksemplarer i Danmark.

Undervejs i samarbejdet blev det til milliarder af tilbudsaviser. Først til Danmark og siden til de fleste af de 34 lande som JYSK i dag er repræsenteret i.

Gennem de seneste år har Reklamebutikkens opgaver omfattet omkring halvdelen af de tilbudsaviser, JYSK udsender i Europa, mens andre og skiftende bureauer – envision sidder på opgaven i dag – har produceret de øvrige. Og nu er selskabet ude efter et udbud, og opgaven er overtaget af DXP, der er ejet af ZupaRecommended.

- Vi har den seneste halve snes år været i en tilbagevendende licitation, hvor kollegaer fra landets største bureauer også har budt ind. Hidtil har vi kunnet leve op til den stadig stigende konkurrence på prisen, men i år magtede vi ikke længere at matche de store danske bureauer, hvor medarbejdere i Fjernøsten aflønnes med ”en skål ris”. Endda i nogle tilfælde med DANIDA-støtte, siger Hans-E. Møller-Hansen, der stiftede RMB/Reklame & Marketing Butikken tilbage i 1976 og siden har ledet bureauet.

Tak for godt samarbejde, men...

Han mener, at bureauet har haft 37 gode år i branchen – uden røde tal, og samarbejdet med JYSK – i de første mange år direkte med Lars Larsen, og de seneste år med de skiftende direktører og marketingchefer – betegner han som ”dejligt”.

- Jeg er selvfølgelig ked af, at samarbejdet er forbi, men personligt har jeg haft det både sjovt og indbringende i de mange år. Men jeg er ked af og træt af, at jeg nu må sige farvel til endnu en meget dygtig gruppe medarbejdere – bl.a. p.g.a. Danida-støttet outsourcing af danske arbejdspladser. For 4 år siden røg der 6 medarbejdere fra vores team JYSK – og nu ryger de sidste 6, siger Hans-E. Møller-Hansen.

Vel at mærke ikke i konkurrence med andre danske arbejdspladser, men p.g.a. statsstøttet outsourcing. Det er træls. Det er jo mine medarbejderes skattekroner, der er med til at gøre dem arbejdsløse, siger Hans-E. Møller-Hansen.

Skilsmissen mellem JYSK og RMB/Reklamebutikken er fastsat til 1. januar 2014, og hvad der så skal ske med resten af bureauet, er ikke afgjort endnu.

- Men vi har en række rigtigt dejlige kunder. Slet ikke i JYSK-størrelse, men absolut interessante at arbejde med – og dem lader vi selvfølgelig ikke i stikken, slutter Hans-E. Møller-Hansen.

Ifølge markedsforing.dks viden er Bates og Spritfabrikkernes 43-årige relation den længste i bureauhistorien. Tuborg og Partners alliancen kører i dag upåklageligt på 37. år.