Jysk betaler boxmadras-bøde

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Jysk for at vildlede forbrugerne med billige boxmadrasser - det kostede koncernen en bøde på 500.000 kroner.

Jysk betaler en bøde på en halv million danske kroner for at lave tilbud på boxmadrasser, der har været på tilbud så ofte at normalprisen ikke længere er gældende ifølge Forbrugerombudsmanden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Reklamerer man med tilbud, skal der være tale om reelle besparelser mellem førprisen og tilbuddet. Men har tilbuddet stået på så ofte, at normalprisen er vildledende, så gælder det ikke som et tilbud mere.

Lars Larsens dyneimperium havde haft tilbud på boxmadrasser sammen med ben eller meder i en række uger, og mente derfor, der var tale om et kombinationstilbud, som afbryder den periode, hvor tingene hver for sig skulle have været til normalpris, før en butik må sætte dem ned, siger kommunikationschef hos Jysk, Jonas Schrøder.

Forbrugerombudsmanden var uenig i, at det var et pakketilbud, fordi der på grund de hyppige tilbudspriser var tale om ukorrekte normalpriser og derfor vildledende besparelser. Jysk havde fortolket retningslinjerne anderledes og endte derfor med en bøde på 500.000 kroner.

»En erhvervsdrivende må ikke i sine annoncer give indtryk af, at priserne er sat ned, hvis det ikke er tilfældet. I denne sag har tilbudspriserne været gældende oftere end den angivne ”normalpris”. Det er klart vildledende, hvilket også giver sig udtryk i bødens størrelse,« siger forbrugerombudsmand Henrik Øe, i en pressemeddelelse.

Jysk har indvilliget i at betale bøden, da de har erkendt de faktiske forhold, Forbrugerombudsmanden præsenterede dem for. Boxmadrasserne havde været på tilbud, i nogle tilfælde 12 ud af de undersøgte 21 uger, og derfor var den anførte normalpris ikke gældende. De har siden april været i dialog om misforståelsen, og Jysk betaler nu den halve million.

»Tilbage i 2011 nærlæste han vores tilbudsaviser gennem 21 uger, og der fandt han 9 varenumre ud af de cirka 3000 i Danmark, som han satte spørgsmål ved. Så vi regner med at alt er i orden nu, og forbrugerne ikke bliver vildledt mere, når han har læst det så tæt,« siger Jonas Schrøder.