Jysk arving vil ikke være i rampelyset

Arvingen til Jysk vil ikke poppe op på TV-skærmen og tilbyde dyner og puder på tilbud. Jacob Brunsborg brænder i stedet for den gode idé og investerer både tid og penge i nye koncepter.

»Da jeg startede, ville jeg være den største i Danmark. Jeg havde den filosofi, at hvis man vil sælge billigt, skal man købe rigtigt ind, og det kan man kun, hvis man er størst. Den filosofi har jeg fulgt siden hen. Det er ikke noget, jeg har læst i nogen management-bog. Det er min egen filosofi, og den har fungeret,« siger Lars Larsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det var en fjer som voksede og blev til tusindvis af edderdunsdyner. Et helt imperium. Men når dynekongen en dag skal overrække det blå scepter og svanekronen til sin efterfølger, bliver det ikke til arvingen Jacob Brunsborg. Han brænder i stedet for den gode idé, fjeren man kan få til at vokse, og ikke for børskurser, rampelys og TV-spots.

Og netop fra TV-reklamerne er der mange, der husker Lars Larsen, med sin jyske accent og gode tilbud på dyner og puder. Men i et sjældent interview i Børsen fredag, fortæller sønnen, at han har sagt nej til at stå i spidsen for driften af en af Danmarks mest succesfulde virksomheder.

»Jeg har aldrig haft lyst til at være en offentlig person. Jeg har nok været afskrækket af, hvor meget min far har været på, for det er slet ikke mig. Jeg skal ikke være ham, der har det gode tilbud i TV-reklamer,« siger Jacob Brunsborg til Børsen.

Dynearvingen er mere en venturekapitalist. En tilhænger af investeringer i mindre firmaer og ideer. Han har da også deltaget aktivt i faderens investeringer i møbelkæden Bolia, golfbilfirmaet Garia, Ferdinand Hotel og Restaurant i Aarhus og opbygningen af kæden Dondon Sushi og sidder ofte i møder med folk, som har nye ideer til forretningskoncepter.

»Det er bare hundrede gange sjovere - som vi også har gjort i Jysk i mange lande - at være med til at sætte nye projekter i gang og skabe arbejdspladser og vækst i landet end at se nogle kurser på børsen,« siger han til Børsen.

Rejsebureauer, sko og sushi

Senest har Jacob Brunsborg trukket sig tilbage fra stillingen som brand director i Jysk. Fremover har han valgt at sidde som menigt medlem af bestyrelsen i Jysk Holding. Hvilket han er ganske tilfreds med, og det er Lars Larsen også.

For trods lighederne er der også store forskelle på de to mænd, og der hviler intet tungt pres på Jacob Brunsborgs skuldre om at videreføre Jysk. Både far og søn vægter de skæve ideer højt, og firmaet har da også i tiden løb kastet sig over så forskellige ting som rejsebureauer, sko og sushi.

Forskellene ser Jacob Brunsborg som en fordel, især i bestyrelserne hvor de kan sparre med hinanden og udnytte hinandens stærke sider, skriver Børsen.

Og den dag dynekongen træder ned fra tronen, bliver der ikke en stor revolution - netop på grund af uhøjtideligheden i firmaet.

»Når min far ikke gider mere, vil jeg gerne være bestyrelsesformand og drive virksomheden videre, sådan som den har være drevet, siden jeg var barn,« siger Jacob Brunsborg til Børsen.