Just Eat lider i Storbritannien

Stadig flere online take away-platforme har taget toppen af Just Eats vækst i Storbritannien.

Foto: Pressebilleder fra JUST EAT / Se. David Buttress, øverste direktør hos Just Eat, har fortsat tiltro til, at online take away-platformen kan udvikle forretningen på trods af stadig mere konkurrence.
Læs mere
Fold sammen

Det danskstiftede Just Eat kæmper i øjeblikket for at holde fast i sine markedsandele i Storbritannien. De senere år har stadig flere konkurrenter meldt sig ind i konkurrencen om de britiske take away-kunders gunst, og det resulterede i, at Just Eat fik taget toppen af væksten i slutningen af 2016.

I årets første ni måneder steg antallet af ordrer hos Just Eat med 38 pct., men ved udgangen af december var kurven nede på 36 pct,. skriver Bloomberg. Det skuffende resultat har foreløbig sendt onlineplatformens aktier ned med syv pct.

Det er blandt andet stærke virksomheder som Uber og Amazon, der har meldt sig ind på markedet for online take away-mad, som er et boomende marked i Storbritannien. Tilbage i december opkøbte Just Eat af samme grund den engelske konkurrent Hungry House i en handel, der menes at kunne løbe op i små 2,1 milliarder kroner.

Just Eat-konceptet blev udviklet i Danmark i 2001 af blandt andre serieiværksætteren Jesper Buch. I 2006 rejste Buch til London for at etablere den danske kæde i Storbritannien, hvor selskabet siden har haft sit hovedkvarter. Jesper Buch selv er for længst købt ud af selskabet, der opererer i 13 lande i dag. I 2014 blev Just Eat børsnoteret på børsen i London, og selskabet menes at have en markedsværdi af 3,6 milliarder pund.

Den øverste direktør hos Just Eat, David Buttress, siger ifølge Bloomberg, at væksten i ordrer giver Just Eat en fornuftig »position« til at levere de resultater, man tidligere har budgetteret med.