Jumbojetten har kurs mod elefantkirkegården

Kæmpeflyet Boeing 747 Jumbojet nærmer sig sit endeligt. Salget rasler ned, og Boeing kan blive tvunget til at tage det hæderkronede passagerfly med den karakteristiske pukkel ud af produktion før tid.

Efter mere end 40 år med Boeing 747 ser det ud til, at det snart er slut med nye jumbojetter. Produktionen bliver nu sat ned til 1,75 fly om måneden. Fold sammen
Læs mere
Foto: FABRICE COFFRINI
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Utallige flypassagerer har prøvet det: At stå med billet i den ene hånd, tasken i den anden og jakken over armen - samtidig med, at de har forsøgt at få styr på rækker og kolonner og sædenumre i den enorme Boeing 747. Og i forbifarten har nogle stykker nok også kigget op i loftet og sendt misundelige tanker op til anden etage med dens luksus og komfort.

Nu begynder den æra at lakke mod enden - og det er tidligere, end Boeing havde håbet på. For det amerikanske selskab bag 747eren - med kælenavnet jumbojet - må nemlig notere sig, at salget af den nyeste version af kæmpeflyet går rigtig skidt. Salget er simpelthen styrtdykket, og fortsætter den udvikling, er Boeing tvunget til at stoppe produktionen.

Det er et simpelt regnestykke, der vil komme til at lægge grund for beslutningen. Det er dyrt at opretholde en produktlinje af noget så stort og kompliceret som et moderne passagerfly. Når udgifterne til det overgår indtjeningen fra salget af flyene, så vil Boeing sige stop.

Når Boeing vælger at trække stikket på produktionen af 747, lægger den store amerikanske flyproducent samtidig et stykke flyhistorie bag sig - og det er et stykke historie, der ændrede verden.

Færdig på fem år

Flyet blev designet på rekordtid. De første tanker blev gjort i midten af 1960erne. Det amerikanske luftfartsselskab PanAm havde ønsket et fly med specifikationerne, og selskabet ville have det, inden der var gået fem år. Det fik de, og i 1970 kom den første 747 i drift.

Flyet udgjorde intet mindre end en revolution inden for kommerciel luftfart. Det var omtrent dobbelt så stor som den dominerende passagerflytype i sin tid, Boeing 707. Driftsomkostningerne pr. passager var ifølge avisen Wall Street Journal derimod halvt så store, og det betød, at luftfartsselskaberne kunne banke billetprisen i bund.

Det gav middelklasseborgere over hele kloden adgang til noget, de ellers kun havde kunnet drømme om - nemlig langdistanceflyvninger til en overkommelig pris. Kunderne begyndte at strømme til luftfartsselskabernes billetluger i et evigt stigende antal, og det har de gjort lige siden.

Den fidus fik mange af verdens luftfartsselskaber øjnene op for, og snart strømmede ordrerne ind på jumbojetten. Og det var ikke bare et bølgeskvulp. Ordre indgangen fortsatte år efter år - og det i takt med at Boeing igen og igen forbedrede 747eren ved at gøre den større og mere omkostningseffektiv.

Tætpakkede japanere

Jumbojetten var naturligvis ikke den eneste flytype, der hittede. Det gjorde en lang række andre typer også, men 747erens egenskaber gjorde, at den satte sig solidt på tronen, når det kom til de lange flyvninger. Enkelte steder er flyet også blevet brugt på de korte distancer. Blandt andet i Japan, hvor snarrådige flyselskaber satte flyet ind på ruter mellem nationens storbyer. De var specielt i den forbindelse, at rekorderne for, hvor mange mennesker, man kunne mase ind i et fly, blev sat.

Kombinationen af kort distance, små japanere og en kundeaccept af, at man godt må sidde lidt klemt, betød, at det lykkedes at stoppe over 500 passagerer ind i den første version, 747-100. Flytypen var ellers blot designet til at fragte 366 passagerer.

Lige siden de første år har flyet udviklet sig. I dag hedder versionen 747-8, og den er designet til at tage 467 passagerer i standardkonfigurationen. Prisen er dog højere. En moderne jumbojet bliver af Boeing prissat til over 300 millioner dollar stykket - da den blev introduceret kostede den en tiendedel i 1970-dollar.

Det er dog ikke prisen, der ser ud til at få skovlen under jumbojetten i sidste ende - det er derimod udviklingen. Boeing 747 er simpelthen designet i en anden tid, og til trods for, at man i de nyeste modeller har forsøgt sig med mange af de samme vægtbesparende tricks, som eksempelvis at benytte sig delvist af kompositmaterialer i stedet for aluminium, så kan man ikke komme uden om hovedargumentet for at fravælge 747eren - nemlig at den har fire motorer.

Kunderne falder fra

Ser man bort fra 747erens nye storebror Airbus A380, så har langt de fleste langdistancepassagerfly i dag blot to motorer. Det mindre vedligehold, to motorer kræver, er nemlig med til at sænke driftsomkostningerne. Og i modsætning til ved introduktionen af jumbojetten, så er der i dag masser af konkurrerende langdistanceflytyper. Et eksempel er Boeings egen 777. Den kan flyve langt og hurtigt og økonomisk - og det er ikke altid, at flyselskaberne død og pine vil satse på det størst mulige fly. Det kan sagtens være mere rentabelt at satse på mindre fly og flere afgange.

Det er den udvikling, der nu kan spores i Boeings salgstal. Allerede da planerne for den seneste version af jumbojetten, Boeing 747-8, blev offentliggjort i 2006, var salget faldet. Kun mellem 15 og 20 jumbojetter er årligt rullet ud af Boeings fabrikshaller ved Seattle i staten Washington siden 2003. I 1990 var tallet 70 fly årligt.

2012 blev dog et godt år med hele 31 solgte af den nye version. Men det tal dækker ifølge Wall Street Journal over en række uigennemsigtige handler, hvor Boeing er gået med til at tilbagekøbe gamle fly, leveringer til rigmænd, der ville have et stort privatfly, samt rene fragtversioner af flyet.

Kigger man på antallet af 747 i drift i dag, er tendensen også tydelig. I indeværende år findes der 685 Boeing 747-fly med tilladelse til at flyve - før årtusindeskiftet var tallet oppe på omtrent 1.000.

»Rentabiliteten er udfordret«

Alt i alt er den solgt over 1.400 Boeing 747ere, siden PanAm startede for de fire magtfulde Pratt & Whitney-jetmotorer i 1970 og sendte de første jumbojet-passagerer på vingerne fra Dulles Airport ved Washington D.C. Nu meddeler Boeing, at man vil beskære produktionen fra gennemsnitligt to fly om måneden til 1,75. Den amerikanske flyproducent hævder, at den ikke taber penge på produktionen, som den gjorde for få år siden, men den erkender også over for Wall Street Journal, at »rentabiliteten er udfordret«.

Jumbojetten nærmer sig sin udløbsdato. Det er kun naturligt med fly, selv om at 747 har taget fusen på mange med sin lange levetid. Passagerer, der kommer til at savne at stå i midtergangen, lade blikket vende mod loftet og drømme sig op på etagen over, behøver dog ikke at fortvivle.

Det fly, der i dag kan medtage det største antal passagerer, hedder A380 og kommer fra Boeing-rivalen Airbus. Og det har også to etager.