Jumbo-egoer uenige om blogs

Den kendte ekspert inden for brugervenlighed Jakob Nielsen har bragt en af verdens mest kendte bloggere, Robert Scoble i affekt. Nielsen fraråder de allerklogeste eksperter at blogge. Scoble tager det som et personligt angreb. Han mener også at danskeren blot prøver at nasse på hans berømmelse.

Tegning: Jens Hage Fold sammen
Læs mere
Enhver, der læser IT-stof, kender vist Jakob Nielsen. Selv om han bor i USA mødes danske avislæsere ofte af hans venlige bebrillede kontrafej med den høje pande. Artiklerne er altid af den venlige type, hvor mikrofonen blot holdes frem. Jakob Nielsen er nemlig ekspert i noget, vi alle har brug for på IT-fronten, brugervenlighed. Han er desuden ekspert i markedsføring af sig selv.

Herhjemme har Nielsen en meget trofast fanskare, men i USA har han mistet lidt rampelys gennem de seneste år. Nu står han imidlertid badet i et spotlight tændt af en af verdens mest kendte bloggere, Robert Scoble. En mand, hvis blog Scobleizer.com sandsynligvis har flere hits dagligt end Jakob Nielsens websted useit.com har på en måned.

Robert Scoble er en hyperaktiv teknologiblogger med flere indlæg dagligt. Fra de små observationer til hastige analyser. Masser af mennesker kommenterer på hans indlæg – visse dog kun med formålet at få lokket nogle af Scobles mange besøgende videre til egne blogs.

Scoble har set sig sur på en klumme fra Jakob Nielsen om nytten af blogs. Danskeren, der er civilingeniør med en Ph.D. oveni, kom selv i vælten, da dotcom-feberen rasede, idet brugervenlighed da omsider kom i fokus på grund af bundlinie-effekten.

Det var Jacob Nielsens juli-klumme om brugervenlighed, Alertbox, der fik Scoble til at se rødt.

Essensen er, at de allerklogeste eksperter skal holde sig fra at blogge, i hvert fald på den traditionelle måde, altså relativt hyppigt og hurtigt. De vil miste troværdighed derved, mener Nielsen at kunne bevise via en computermodel, der viste, at en mindre begavet indimellem vil have et mere begavet indlæg end topekspertens.

Tiden skal i stedet bruges til at koncentrere sig om at gå så meget i dybden, at kunderne tager den ekstra store pengepung fra. Med en traditionel blog forærer den klogeste jo bare sin viden væk.

Rasende modangreb fra Scoble
Scoble følte sig af en eller anden årsag ramt. Han skrev på sin blog et nedsablende indlæg med overskriften: »Jakob Nielsen says: Don’t be like Scoble« (links til dette indlæg og Nielsens klumme på min blog it-bizzen.blogspot.com).

I fredags var der kommet knap 90 kommentarer til indlægget, og i det fleste fik Scoble tæsk for at lide af storhedsvanvid og klynke. Nielsen havde ikke nævnt hans navn! Men der var andre, der mente, at danskerens tid selv var passé.

Scobleizer tilføjede, at Jakob Nielsen blot forsøgte at score videreklik hen til det gammeldags, grimme useit.com, der ikke en gang er åbent for kommentarer.

Der er faktisk forhold, der kan tale for det synspunkt. Klummen handlede jo ikke om brugervenlighed, om end der blev smidt lidt rutine ind hist og pist. Den handlede hans rådgivning af en »world class« konsulent, der overvejede at oprette en blog.

Jacob Nielsen brugte desuden meget plads på sig selv som en slags forbillede for konsulenten. Han sluttede af med at skrive, at emnet ville blive belyst yderligere på hans to kommende konferencer i Las Vegas og Barcelona.

Var der ikke kommet tilmeldinger nok til konferencerne? Eller udgjorde klummen et tiltrængt koldt brusebad ovenpå hele blogrusen, der gør at ethvert firma af betydning og enhver topkonsulent tænker i blogs pt?

Både og, tror jeg. Selvfølgelig skal eksperten, der lever af at sælge sin solide viden, ikke forære den væk gratis. Men har eksperten let ved at formulere sig, kan han vinde ved også at have en blog, hvor han tager sig tid til ind imellem at kommentere aktuelle sager.

Elfenbenstårnet
Det kan jo vise kunderne, at manden i elfenbenstårnet også holder fingeren i jorden og måske tilmed påtager sig et vist samfundsansvar. Og mon ikke der blandt kommentarerne på hans blog skulle være nogle, eksperten selv lærte af?

Hvem ved, om ikke også Jakob Nielsen kunne have haft nytte af at åbne for indspark? Visse ting i hans klumme tyder på det. »Blogs er ... fine for websteder, der sælger billige produkter«, skriver han med argumentationen, at bloglæserne på sådanne steder ofte let kan ’omvendes’.

Det er tilsyneladende gået forbi hans opmærksomhed, at firmaer, der sælger hundedyre produkter, med held har kunnet bruge en veletableret, respekteret ekstern blog til langt mere effektiv krisehåndtering end nogen forkromet, dyrt betalt kommunikationsekspert nogensinde har evnet.

Jakob Nielsen var stor engang, og han soler sig stadig i sin biografi på webstedet i gamle flotte citater og henvisninger til hans betydning (to links er dog døde). Det er imidlertid iværksætterne bag nutidens største netsucceser, der allerbedst har illustreret for hele verden, at brugervenlighed er alfa og omega.

Scobles reaktion på klummen? Hans egen stjerne har vist passeret toppen, så måske står vi blot over for to primadonnaer, der begge frygter fremtiden.