Julepanik i Coop: Tusindvis af kunder mangler deres varer

Tusindvis danskere venter i øjeblikket på forsendelser fra Coop. Et nyt lagersystem og et nedbrudt telefonsystem er skyld i miseren, fortæller dagligvarekoncernen. De lover dog, at alle får deres varer inden jul.

Travlhed og julestemning på Strøget i København. I mellemtiden må tusindvis af kunder, der har handlet hos coop.dk, væbne sig med tålmodighed. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Med fire dage til jul er der optræk til lettere panik i tusindvis af danske hjem, hvor man i øjeblikket venter på de pakker og varer, der er bestilt hos Coops webshop, coop.dk.

Frustrationerne bobler i øjeblikket over på platforme som Facebook og Trustpilot, hvor Coop får vrede ord med på vejen.

Flere kunder beklager sig over, at de ikke har fået leveret varer, de bestilte for flere uger siden, og at det tillige er vanskeligt at komme igennem til Coops kundeservice.

»Bestilte julegaver 9. december. Her den 20. december er de ikke afsendt - og jeg kan IKKE kontakte Coop Shopping, da de har telefonnedbrud,« skriver en kunde.

Berlingske Business har set en mail, Coop har sendt til nogle af de kunder, der ikke har fået leveret sine varer. Her oplyses det, at man er overgået til et nyt lagersystem, og at man i den forbindelse har måttet erfare, at »vi grundet systemmæssige udfordringer oplever længere ekspeditionstid på vores lager,« som det hedder i mailen.

Og dagligvarekoncernens informationsdirektør, Jens Juul, bekræfter da også, at det er et nyt lagersystem, som har været med til at skabe julepanik. Lagersystemet blev bestilt for at kunne imødekomme den øgede trafik og efterspørgsel, man oplever i juletiden. Effekten har dog været lige modsat.

»Vi har problemer med at levere på ordrer, der er bestilt i slutningen af november og starten af december. Det nye system har drillet meget og givet os betydelige problemer,« konstaterer han.

Han lover dog, at alle kunder, der har bestilt varer inden i går, 19 december, vil få sine varer inden jul.

Han fortæller samtidig, at man oven i problemet med lageret er blevet ramt af problemer på telefonsystemet.

»Vores telefonsystem brød ned igen fredag og igen mandag, så folk har ikke kunnet komme igennem. Nu har vi fået et nyt system op,« siger han.

Jens Juul medgiver, at timingen er prekær.

»Vi ved godt, der sidder en masse derude, som er berørte af det her, og det er vi rigtig kede af,« siger han.

Jens Juul understreger, at det er et par tusinde, der er berørt af problemerne, og at de udgør en lille del af den samlede kundeflok.

Problemerne med webshoppen kommer godt en måned efter, at dagligvarekoncernen var ramt af store problemer med sin frostvarer. Her var det en frostdistributør, der havde vanskeligt ved at løfte opgaven med at køre varer ud fra sit lager til de mange Coop-butikker.