Juleknas i Norwegians langdistanceplaner

De irske myndigheder har sendt en ansøgning om flylicens tilbage til Norwegian med besked om, at den var mangelfuld. Hvis problemet ikke løses, kommer selskabets langdistancefly ikke i luften juleaften.

Foto: Rune Feldt Rasmussen. Det norske lavprisselskab Norwegian kan blive tvunget til at lade selskabets langdistancefly stå på jorden i julen.
Læs mere
Fold sammen
Det norske lavprisselskab Norwegian har fået en ansøgning om flylicens for langdistancefly tilbage i hovedet med den begrundelse, at ansøgningen er mangelfuld.

Hvis problemet ikke bliver løst inden jul, må Norwegians omstridte langdistancefly blive stående på jorden, og dermed går Norwegian glip af juletrafikken mellem jul og nytår. Det skriver den norske avis Dagens Næringsliv.






For at begrænse omkostningerne har Norwegian valgt at registrere sine langdistancefly i Irland. Det giver blandt andet selskabet den fordel, at de kan hyre billig udenlandsk arbejdskraft og undgå norske krav om arbejdsforhold, men nu haster det med at få egen irsk flylicens, det såkaldte Air Operator Certificate (AOC).

De norske myndigheder har nemlig kun givet dispensation til, at Norwegian kan leje flyene ind med norsk licens i et halvt år, og det halve år er gået lillejuleaften. Ifølge Dagens Næringsliv vil Luftfartstilsynet ikke komme Norwegian til undsætning med en forlængelse af licensen.







Norwegian lancerede i sommer langdistanceruter fra Skandinavien, og efter startproblemer med selskabets Boeing Dreamliner-fly, kunne de første passagerer komme med på oversøiske ruter i august. I morgen, fredag, åbner Norwegian for langdistanceruter fra København. Første destination er Ford Lauderdale i USA.