Julekampagne storhitter

Tre julefilm fra Post Danmark, som skal promovere det analoge julekort, har på kort tid fået over 1,2 mio. visninger på de sociale medier. Hjaltelin Stahl er bureauet bag, og hos Google fremhæves kampagnen nu blandt ”best practises” på YouTube.

Post Danmark hitter på nettet med en ny kampagne, der skal få unge til at sende flere julekort. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Thaysen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Jule-reklamefilm har i mange år været en stor ting, særligt i England, men nu kan vi også være med herhjemme.

Eller rettere sagt: Post Danmark kan. For lige nu er en serie på tre julefilm fra Post Danmark og reklamebureauet Hjaltelin Stahl et temmelig stort hit på nettet.

I de tre film dykker Mark, Emil og Lukas, der, som mange andre unge, ikke har stor erfaring med julekort og frimærker, ind i julekortets forunderlige, analoge verden. Her opdager de, hvad de røde kasser, der hænger rundt omkring i hele landet, er til, og at man faktisk kan cykle en sms for bare 9 kroner - selv til Samsø - og selv om det stormer og regner.

Morten O. Nielsen, der er kommunikationschef i Post Danmark, siger om kampagnen:

»Paradoksalt nok viser alle undersøgelser, at de unge er blandt dem, der bliver mest glade for at få et personligt julekort i deres brevkasse, men at der bare ikke særlig mange af dem, der får skrevet og sendt dem selv. Derfor har vi lavet de her film, der lige præcis rører ved glæden ved at glæde andre med det håndskrevne julekort«.

Opdaget af Google

Filmene er en del af Post Danmarks julekampagne for det ”fysiske” julekort - altså det med frimærke på -  og foreløbig er de tre film tilsammen set mere end 1,2 millioner gange på Facebook, YouTube, Julekortet.nu og på Julemærkefondens Facebook-side.

Og det er der blevet lagt mærke til hos Google:

»Julekortsfilmene fra Post Danmark er ret fede. De er blevet delt flittigt, og vi kommer til at bruge dem som eksempler, når vi hos Google taler om best practices på YouTube. Deres viewer retention rate på 69 procent er flot, og afslutningerne motiverer folk til at se de øvrige film i den lille serie, siger Rico Gade, der er Head of creative agencies hos Google«.

Google kontaktede reklamebureauet Hjaltelin Stahl, der står bag kampagnens kreative ide, og herfra fortæller Mette Hørdum, at man netop har arbejdet meget på at optimere filmformaterne til de enkelste platforme:

»Kampagnen her er et rigtigt fint eksempel på vores tilgang til optimering af filmformatet på tværs af platforme. Vi har arbejdet med 11 versioner af filmene for at sikre den optimale udnyttelse af de enkelte digitale kanaler, og glæder os selvfølgeligt over at der bliver taget godt i mod kampagnen på alle platforme. Ikke mindst de mange skønne kommentarer til filmene på både Facebook og Youtube«.

Selvironisk tone virker

Kampagnen er med Post Danmarks egne ord et kærligt puf til de unge og deres (manglende) kendskab til julekortet.

»Vi har lagt en uhøjtidelig tone og tager lidt julefis på os selv. Unge mennesker ved jo udmærket godt, hvad en postkasse og et frimærke er, men alligevel lærer de i filmen helt basale ting om julekortet, og hvordan det kommer frem. Det er pakket ind i dansk sarkasme og traditionel julestemning, og det virker, siger Morten O. Nielsen«.

Og skulle man, efter at have set filmene, stadig være i tvivl om, at håndskrevne julekort er vejen til mere juleglæde, linker filmene videre til julekortet.nu, hvor man på dejlig tryg og digital vis kan lave sit eget julekort, som Post Danmark printer og leverer i brevkassen.

Man kan endda, via en særlig sms-service, ønske sig et fra venner, familier eller kæresten.

Filmene er instrueret af skuespiller, komiker og instruktør Magnus Millang, der bl.a. er kendt som den ene del af comedy-duoen Danish Dynamite.

Se de tre film her.

#DetErDetNye

#FuckHvorNice

#SomAtCykleEnSMS