Juhuu, Yahoo har fået en vision

Yahoo har fået, hvad virksomheden ikke har haft længe: En vision. I stedet for at ville alting vil Yahoo nu to ting. Her kan andre relevans-truede virksomheder lære en lektie.

Yahoo har fået, hvad virksomheden ikke har haft længe: En vision. I stedet for at ville alting vil Yahoo nu to ting. Her kan andre relevans-truede virksomheder lære en lektie. Fold sammen
Læs mere
Foto: ROBERT GALBRAITH
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hånden på hjertet – eller musen: Hvad er Yahoo?

Læsere med en lang hukommelse vil måske svare: Yahoo var Google før Google. I midten af 1990erne yahooede man på internettet. Yahoo var –trods alle sine mangler – den bedste søgemaskine, og Yahoo udviklede sig til en populær webportal med email og nyheder, og under techboomet eksploderede aktieprisen.

Ja, det er et korrekt svar, men det var ikke spørgsmålet. Spørgsmålet var i nutid: Hvad er Yahoo?


Hvis det kniber med at finde et mundret svar, så bare rolig, du er i godt selskab. Yahoos skiftende chefer har heller ikke haft held med at svare på det spørgsmål. Ved TechCrunchs konferencer i Silicon Valley stillede spørgebissen Michael Arrington rituelt det spørgsmål hvert år til Yahoos chefer. De vidste altså, at de ville få spørgsmålet, og alligevel kneb det:

I 2008 svarede Jerry Yang, at han havde skærpet Yahoos fokus, hvorefter han dementerede sig selv ved at sige, at Yahoo var alting for alle.

I 2009 svarede han det samme og tilføjede, at Yahoo ville konkurrere med Google i internetsøgning.

I 2010 brugte den nye chef, Carol Bartz, 171 ord på at svare, at »Yahoo er et fantastisk selskab.«

Så når selv topchefen ikke ved, hvad han eller hun har med at gøre, er det ikke underligt, at aktionærerne også mister tilliden, og aktieprisen blev i den periode halveret.

Marissa Mayer ved roret

Nu har Yahoo sin sjette topchef på seks år, og det er Marissa Mayers tur til at finde ud af, hvad Yahoo er og gerne vil være.

Hendes mest opsigtvækkende beslutning til dato har været i forrige uge at forbyde Yahoo-medarbejdere at arbejde hjemmefra.

Men der var faktisk god grund til Mayers beslutning, og den har ikke så meget at gøre med diskussionen om at arbejde hjemme eller ude. Den har noget at gøre med, at når Marissa Mayer klokken 17 gik gennem hovedkvarteret eller skuede ud på parkeringspladsen, så skuede hun ingenting.

Medarbejderne var taget hjem, og mange af de hjemmearbejdende havde ikke logget på selskabets computernetværk i ugevis og gjorde ikke andet end at hæve løn, som bl.a. Business Insider og tech-analytikeren Alexia Tsostsis har afdækket.

Demoraliseret virksomhed

»Moralen var skrækkelig. Alle ventede bare på, at vi skulle dø,« som en tidligere chef i sidste uge sagde til New York Times.

En anden chef fortalte også, at det var »pinligt« i Silicon Valley at sige, at man arbejdede for Yahoo, og der kom aldrig uopfodrede ansøgere fra the best and brightest.

Det er, hvad der sker, når topcheferne ikke kan svare på det mest fundamentale spørgsmål: Hvem er du? Hvem er I?

Når rorgængeren ikke kender kursen, efterlader han en desorienteret og demoraliseret besætning. Det er især problematisk for en virksomhed, der kæmper for at fastholde sin relevans.

Så længe alle spiller Angry Birds, så er det nemt at være Rovio Entertainment, men hvad når interessen fortager sig? Det er nemt at være Microsoft og Nokia, når alle bruger PC og Windows og finske mobiltelefoner, og det er godt at være detailforretning eller papiravis, når der ikke er et Amazon og et internet. Men dagen efter – hvad så?

Yahoos skiftende chefer har svaret: Vi prøver det hele, og så ser vi, hvad der virker, men som vision har »alting« en tendens til at blive »ingenting«.

Yahoos dobbelte vision

Det er her, at Marissa Mayer skærer virksomheden til. Yahoo er to ting, siger hun: Yahoo er den førende udbyder af indhold. Det er her, man på mobil eller web søger efter vejr og aktiekurser og tjekker sin email, og så er Yahoo et sjovt sted at arbejde.

Det sidste kan virke lidt malplaceret som den ene halvdel af den store strategi, men de to dele hænger tæt sammen, forklarer Mayer:

Ingen virksomhed kan være førende inden for noget som helst, hvis det ikke er et godt sted at arbejde. Som tidligere højt placeret chef hos Google ved Mayer, at virksomheden er summen af alle ideer og ihærdigheder, og at det er ødelæggende for korpsånden, hvis 20 procent af medarbejderne tager slæbet for de 80 procent, og hvis 200 hjemmearbejdere sidder og dukker sig. Derfor skal de hjemmearbejdende nu ind.

Et godt sted at arbejde er også kendetegnet ved, at medarbejderne bliver hængende efter klokken 17, og at de taler sammen på arbejdspladsen og udveksler ideer. Der er nu kø i kantinen, og medarbejderne sidder på kryds og tværs og snakker, siger en insider til New York Times, ligesom Yahoo for første gang meget længe er begyndt at få uopfordrede ansøgninger.

Hvorfor? Fordi Yahoo for første gang meget længe har en overbevisende vision, og i løbet af de seneste seks måneder er selskabets aktiekurs også steget med 50 procent.

Som Søren Kierkegaard kunne have sagt: Hjertets renhed er at ville … noget.