Jubii vender massiv tilbagegang til plus

Selskabet bag netmediet Jubii.dk ser nu ud til at være kommet ud af sin store krise. Omsætningen er i fremgang, og resultatet efter skat er historisk godt.

Det går den rigtige vej for danske Jubii. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mikkel Møller Jørgensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En gammel kending i den danske internetverden er igen en god forretning. Jubii, der i 1995 blev lanceret som Danmarks første søgemaskine, offentliggør tirsdag et overskud i 2013 på 10,6 millioner kroner efter skat.



Det er en klar forbedring i forhold til året før, hvor tallene på bundlinjen var knaldrøde med et underskud på 5,7 millioner kroner.

Omsætningen i selskabet er desuden vokset med 1,5 millioner kroner i forhold til 2012 og nærmer sig nu 34 millioner kroner.

»Vi havde en målsætning tilbage i november 2012 om, at vi ville være branchens mest effektive mediehus i løbet af et til to år. Den målsætning nåede vi på blot ni måneder, og det er helt fantastisk,« siger Thomas Rimington, administrerende direktør i Jubii, i en pressemeddelelse.

»Succesen i Jubii kan især tilskrives portal-forretningen Jubii.dk, som efter mange års tab nu genererer et solidt overskud måned for måned. Opskriften bag succesen er effektivisering og automatisering af portalen, hvor fokus især har været på at skaffe det rigtige indhold kombineret med en effektiv opdatering og vedligeholdelse,« uddyber han.

Jubii har i de knap to årtier, virksomheden har eksisteret, været præget af flere op- og nedture. Selskabet oplevede en massiv økonomisk tilbagegang i slutningen af 00'erne, hvor omsætningen faldt fra næsten 60 millioner i 2006 til knap 14 millioner i 2009, og medarbejderstaben blev skåret helt ind til benet. Men nu ser den digitale skude ud til igen at være på ret kurs.

Jubii A/S blev i december 2013 overtaget af NORDJYSKE Medier.