Jubii giver igen overskud efter flere års nedtur

Efter at have ændret sin forretningsmodel fuldstændig har den danske internetportal Jubii vendt et dundrende underskud til et overskud i 2010.

Foto: Mikkel Møller Jørgensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tilbage i 90’erne var internetportalen Jubii på alle danskeres læber, da internetbølgen for alvor begynte at skylle ind over Danmark. Dengang blev Jubii, hvis navn er stærkt inspireret af den amerikanske søgegigant Yahoo, især brugt som søgemaskine, men i takt med at Googles popularitet tordnede i vejret faldt Jubiis popularitet tilsvarende. Siden da har Jubii har haft nogle svære år, der ofte har ført til store underskud. Men den udvikling ser ud til at være vendt i 2010. Således er et underskud i 2009 på næsten 16 mio. kr. vendt til et overskud på knap 7 mio. kr. i 2010, hvor omsætningen desuden blev mere end fordoblet til 30,4 mio. kr. Ifølge selskabets adm. direktør Henrik Busch er overskuddet et resultat af en ”turn around”, der har betydet, at Jubii igennem 2010 har gennemgået en større udvikling fra klassisk internetportal til i dag at være en medievirksomhed, der samler indhold fra andre populære sites. - Vi ønsker at være danskernes foretrukne startside. For at opnå det har vi indgået samarbejder med andre medier. På Jubii.dk har vi under overskriften ”det bedste på nettet” gjort siden til et samlingspunkt, der giver brugerne overblik over nyheder og andet interessant på nettet, siger Henrik Busch i en pressemeddelelse. Og Henrik Busch forventer at vinde yderligere markedsandele i 2011. - Jeg har ikke mindst store forventninger til vores behavioral targeting-produkt som en af de store vækstdrivere i året, der kommer. Produktet giver annoncørerne mulighed for at ramme deres målgruppe præcist ud fra viden om brugerens adfærdsmønstre på nettet. Potentialet er enormt, siger han.