Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Koncernerne har begge et solidt publicistisk udgangspunkt og fokus på nyheds- og aktualitetsdækning, hvilket er udgangspunktet for samarbejdet.
- Udbuddet af den nye radiokanal er uhyre interessant. Der er en stor del af befolkningen, der efterlyser en stærk nyhedsradio, som klart prioriterer erhverv og kultur, og som samtidig tør at lade holdninger brydes. Hvis nogen kan skabe den radiokanal, er det JP/Politikens Hus og TV 2, siger Lars Munch, administrerende direktør for JP/Politikens Hus til Mediawatch.
Administrerende direktør for TV 2, Merete Eldrup er meget positiv over det nye samarbejde.
- De to virksomheder supplerer hinanden fremragende. Begge har et stærkt publicistisk udgangspunkt og et markant fokus på nyheds- og aktualitetsdækning. Nyheder og samfundsstof er hjerteblod for både TV 2 og JP/Politikens Hus, siger Merete Eldrup til Mediawatch.
Kulturministeriet har netop sendt udbudsmaterialet til den nye radiokanal i høring, og derfor er det stadig for tidligt for de to koncerner at komme med færdige programerklæringer for kanalen.
- Den nye kanal skal være kendt som markedets stærkeste nyheds- og debatradio. Vi har store ambitioner, og vi tror, at vi kan forny og redefinere både debatten og nyhedsdækningen på radio, som det er sket på tv og på nettet, siger Merete Eldrup.
Kanalen er en del af medieforliget fra foråret og er det første licensbetalte brud på DR’s radiomonopol.
Tidligere har de konkurrerende radiokanaler været finansieret af reklamekroner, men den nye radiokanal får 100 mio. kr. skattekroner hvert år.