JP/Politikens Hus løfter bundlinjen

Trods et faldende driftsresultat er der alligevel fremgang på bundlinjen hos JP/Politikens Hus, der blandt andet står bag aviserne Jyllands-Posten, Politiken og Ekstra Bladet.

Foto: Brian Bergmann. JP/Politikens Hus på Rådhuspladsen i København.
Læs mere
Fold sammen

Godt nok oplever JP/Politikens Hus fortsat et fald i antallet af abonnenter, men faldet er stabiliseret, og med en fastholdelse af den samlede reklameomsætning og en fremgang i den digitale omsætning opnår mediehuset alligevel et resultat efter skat for 2014, der overgår resultatet fra 2013.

Resultatet efter skat lander på 173 mio. kr. for 2014 mod 162 mio. kr. i 2013, selvom driftsresultatet er faldet fra 268 mio. kr. i 2013 til 258 mio. kr. i 2014. Det oplyser JP/Politikens Hus i en regnskabsmeddelelse. Selve årsrapporten, der indeholder flere detaljer, offentliggøres først senere på foråret.

I regnskabsmeddelelsen oplyser mediehuset, at aviserne Ekstra Bladet, Morgenavisen Jyllands-Posten og Politiken har fastholdt en høj indtjening i de trykte udgivelser i 2014 og har samtidig formået at øge brugerbetalingen for det digitale indhold. På under to år har de tre dagblade passeret samlet 50.000 betalende digitale abonnenter.

JP/Politikens Hus skriver videre, at i resultatet indgår nye investeringer i eksisterende digitale udgivelser samt omkostningerne til etableringen af det digitale erhvervsmedie Finans.dk.

Samlet når JP/Politikens Hus omkring tre mio. danskere om ugen, svarende til en dækning på 60 pct. af den danske befolkning over 12 år.