JP/Politikens Hus i ny niche-satsning

I løbet af efteråret lancerer JP/Politikens Hus en række brugerdrevne nicheportaler, der skal være 100 procent annoncefinansierede. Udviklingen fortsætter ind i det nye år.

En hjemmeside for gør det selv-mennesker? Det er én ud af en række satsninger online fra mediehuset JP/Politikens Hus. Satsninger, vi kommer til at se i løbet af efteråret og i starten af det nye år, når den nye online-strategi med fokus på annoncefinansierede, community-drevne nicheportaler rulles ud.

"Der kommer et par stykker inden nytår. Og vi overvejer også at lave et par stykker næste år," siger Klaus Nyengaard, direktør for nye medier i JP/Politikens Hus. Han ønsker ikke at komme nærmere ind på indholdet af de enkelte portaler.

De brugerdrevne nicheportaler er interessante for mediehuset, fordi portalerne leverer en veldefineret målgruppe til annoncørerne:

"Hvis man har en community tilgang med god relation til brugerne, så har du dermed bedre mulighed for at servicere annoncører. Så det er det, det drejer sig om," siger Klaus Nyengaard.

Portalerne skal trække på hele koncernen

En vigtig strategi i forbindelse med gør det selv-portalen er, at der bliver trukket på hele koncernens kompetencer.

"Vi arbejder tæt sammen med JP/Politikens forlaget, som har en del gode håndbøger inden for gør det selv-feltet. De er med til at sætte noget af deres indhold i spil gratis til forbrugerne." Desuden er formålet med portalerne at generere trafik rundt på koncernens hjemmesider.

"Det eneste rigtige er at udnytte det, vi har i forvejen. Vi har meget trafik via netaviserne, og på den måde for vi bygget nicheportalerne op," siger Klaus Nyengaard.

Vi skal vokse

Han vil ikke sætte konkrete tal for væksten i de brugerdrevne nicheportaler, men området skal ifølge ham vokse på samme måde som resten af det digitale annoncemarked for øjeblikket gør.

"Omsætningen i bannerannoncerne er vokset med 50 procent i forhold til samme periode sidste år. Vi skal ind og have vores andel af kagen."