JPMorgans "London Whale" taler ud

Den berømte og berygtede trader med tilnavnet "London Whale" mener ikke, at hans egne uautoriserede handlinger var årsagen til milliardtab hos JPMorgan. Han fulgte bare sine instruktioner og en fastlagt strategi.

Foto: REUTERS/Neil Hall/Files Fold sammen
Læs mere
Foto: NEIL HALL

Bruno Iksil, som handleren hedder, skriver i et brev til journalister, at han uden grund er blevet gjort til syndebuk for de handler, der endte med at koste JPMorgan 6,2 mia. dollar, godt 42 mia. kr., og bøder fra fire forskellige myndigheder.

Det skriver The Telegraph.

Han mener, at han blot fulgte en fastlagt strategi og gjorde sine overordnede opmærksomme på risiciene.

»Faktisk var de tab, der fandt sted hos JPMorgans ledende investeringskontor (CIO) ikke resultatet af en persons uautoriserede handlinger. Min rolle var at eksekvere en handelsstrategi, der var udklækket, godkendt og bemyndiget af topledelsen hos CIO«, skriver Bruno Iksil i brevet ifølge The Telegraph.

Han finder mediernes portrættering af sagen som værende resultatet af en enkelt persons lyssky handlinger uholdbar, og hævder at have advaret sine chefer om de involverede risici både i 2011 og 2012. Han blev dog presset til at fortsætte.

»Jeg beskrev de meget svære markedsforhold, de eleverede eksekveringsomkostninger og manglen på ordentlig relevant information omkring tallene for risikovægtede aktiver«, skriver Bruno Iksil ifølge The Telegraph.

Tabene skyldtes manipulation udført af andre mod JPMorgans positioner, skriver han.

»Mistanken om markedsmanipulation mod CIO's positioner var udbredt blandt medlemmerne af CIO på det tidspunkt«, skriver Bruno Iksil.

Traderen blev sammen med to chefer fyret efter skandalen og blev tildelt immunitet af de amerikanske myndigheder i forbindelse med efterforskningen.