Journalist investerede i aktier han skrev om

En fremtrædende britisk finansjournalist og -kommentator fra nyhedsbureauet Reuters er trådt tilbage, efter det er blevet afsløret, at han investerede i aktier, han skrev om.

Nyhedsbureauet Reuters "hackede" sig ind til Topdanmarks regnskab før det var offentliggjort. Fold sammen
Læs mere
Foto: SHAUN CURRY
Den fremtrædende aktiekommentator Neil Collins har taget sin afsked fra nyhedstjenesten Reuters Breakingviews, efter det er blevet afsløret, at han aktivt investerede i selskaber, han skrev om.

Neil Collins, der bl.a. er tidligere finansredaktør for de store britiske aviser Daily Telegraph, Sunday Times og London Evening Standard, har erkendt, at han har handlet med aktier i modstrid med Reuters' interne regler for journalisters aktiehandel.

Reuters, der er en af verdens største finansielle nyhedstjenester, har interne regler, som forbyder journalister at skrive om selskaber, de ejer aktier i, med mindre de orienterer deres chef. De må heller ikke handle med aktier, som de for nyligt har skrevet om, eller som de planlægger at skrive om.

Men da Neil Collins for et par uger siden diskuterede prisudviklingen på oliegiganten BP med en Reuters redaktør, nævnte Collins ifølge erhvervsavisen Wall Street Journal, at han havde investeret i BP-aktier på bestemte tidspunkter.

Det førte til en undersøgelse, der har fastslået, at der i alt siden februar 2009 er blevet offentliggjort 53 aktiekommentarer, hvor det ikke er blevet oplyst, at kommentatoren har ejet aktier i den virksomhed, der blev omtalt. 39 af kommentarerne var skrevet af Neil Collins, mens andre var skrevet af kommentatorerne Neil Unmack og Margaret Doyle, skriver Wall Street Journal. Det vides ikke, hvilke konsekvenser afsløringerne har for de to andre kommentatorer.

Neil Collins blev ansat som aktiekommentator af Reuters i marts 2009, og har ifølge Reuters' chefredaktør, David Schlesinger, også investeret i aktier i blandt andre minegiganten Rio Tinto og stormagasin-kæden Marks & Spencer.

Reuters understreger, at Neil Collins har medvirket til sagens afdækning, og at der ikke er mistanke om brud på andet end de interne regler.

"Selv om vi ikke har noget bevis for at journalisten har misbrugt sin position for at få en finansiel gevinst, så tager vi sådanne overtrædelser ekstremt seriøst, og journalisten tog sin afsked med øjeblikkelig virkning under vores undersøgelse," skriver David Schlesinger ifølge Wall Street Journal i en intern email til ansatte i Reuters.

I juni i år blev Claus Forrai, tidligere økonomisk redaktør for magasinet Penge og Privatøkonomi idømt 4 måneders fængsel og konfiskation af 1 mio. kr. for at have handlet i aktier, han skrev om. Dommen er anket af Claus Forrai til Østre Landsret.