Jordskælvs­undersøgende romanforfatter tager Norwegian mod nye højder

Mød den entreprenante jagerpilot, der som topchef for Norwegian har bragt selskabet op i helt nye luftlag.

Foto: Simon Læssøe. Norwegians adm. direktør Bjørn Kjos, fotograferet i Københavns Lufthavn.
Læs mere
Fold sammen

SAS-analytiker Jacob Pedersen fra Sydbank sagde det meget klart til Ritzau for nylig: »SAS har gjort meget for at udskyde dette her tronskifte, men med det vokseværk, Norwegian har haft, så var det uundgåeligt.«

Mindre end 25 år efter grundlæggelsen har Norwegian skubbet SAS af den skandinaviske trone, og bag Norwegian står Bjørn Kjos, der i 1993 grundlagde firmaet. Dengang skulle man flyve indenrigs i Norge. I dag flyver Norwegian til det meste af verden.

Selskabet har netop offentliggjort årsregnskab for 2016, der bød på et overskud på ca. 950 millioner danske kroner. Derudover meddeler selskabet, at det vil ansætte 2.000 nye Norwegian-medarbejdere. Samtidig skal der indsættes 32 nye fly i løbet af 2017. Til sidst har de en ambition om 50 nye ruter. Og så er der lige det med tronskiftet: Norwegian har overhalet SAS målt på antallet af passagerer.

Artiklen fortsætter under faktaboksen

Men for to år siden, i marts 2015, stod Norwegian i en kolossal krise, der kostede 350 mio. kr. Selskabets piloter strejkede i 11 dage, bl.a. fordi mange af Norwegians baser lå i udlandet, og de ansatte piloter derfor ikke var på samme overenskomst som i Norge.

I forlængelse af det ville piloterne have en overenskomst med moderselskabet, Norwegian Air Shuttle, og ikke datterselskabet, Norwegian Air Norway, da de mente, at moderselskabet bestemte alting og håndterede deres HR.

Chefen fik sin vilje

Men Bjørn Kjos fik sin vilje på trods af det store milliontab. Flypersonalet er nu organiseret og lønnet efter det land, de har base i, og ikke i udgangspunktet efter norske standarder. »Vi har en anderledes tankegang. Og alt, hvad der er anderledes, skaber modstand,« sagde han bl.a. til Berlingske Business efter strejke.

Bjørn Kjos har ikke kun flydrift i svævende i sine tanker. Før han stiftede Norwegian havde han sammen med sin bror Read-gruppen, der arbejdede med seismologi i Nordsøen for olieindustrien. Men da det norske regionale flyselskab Busy Bee gik konkurs i 1992, gik han og flere fra Read-gruppen ind i flydrift.

Faktisk ejede Bjørn Kjos’ far flyselskabet Norsk Skogbruksfly, som faderen købte i 1953 og siden blev Bjørn Kjos selv uddannet pilot ved det norske flyvevåben, hvor han også var faldskærmsudspringer.

Ud over at stifte og lede Norwegian har han skrevet bogen »Murmansk-affæren« – en ­spion­roman fra 1970ernes Bodø i Norge. Norske Dagbladet skrev om den, at »man må have lov at undre sig over, om det er nemmere at drive et flyselskab end at skrive en god spændingsroman.«

Bjørn Kjos er 70 år gammel og har tre børn.