Jorden kalder de unge

Landbruget iværksætter tre måneders kampagne for at få de unge til at vælge landbruget som uddannelsessted. Målet er 1.200 elever om året mod 900 i dag.

Kampen om de unge uddannelsessøgende er hård, og landbruget bruger nu både "agronauter", skakspillende grise og musikglade DJ's i kostalden på reklamefilm for at tiltrække de 14-18-årige til en fremtid i et højteknologisk landbrug.

Det er brancheorganisationen Dansk Landbrug og Danske Landbrugsskoler, der lancerer kampagnen "Jorden kalder" til seks millioner kroner. Målet er at nå op på 1200 nystartede elever pr. år fremover mod målet i dag på kun 900 elever.

I kampagnen, der rammer biografer og tv de næste tre måneder, skal en lille grøn fyr med kaldenavnet Agronaut rende rundt i dansk landbrug og åbne øjnene for de unge, der er i tvivl om, hvor de vil uddannes.

/ritzau/