Johnsen Oil - et nyt dansk væksteventyr?

Hvis man tænker stort nok, tror på sit produkt, beviser dets værd og knokler en vis del ud af bukserne, ja så kan man som udviklingsselskab godt lande kæmpeordrer fra nogle af verdens største energiselskaber og have en børsnotering i udsigt. Se bare Johnsen Oil i Vojens, som også har fået en hjælpende hånd fra tilfældet og gode russiske kontakter, der blev formidlet efter en ferie i Marbella i Sydspanien.

Direktør Henrik Karlsgaard portræt til Buisness Søndag. Fold sammen
Læs mere
Foto: Marie Hald
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Johnsen Oil. Det lyder stort, amerikansk og som et navn, man burde kende. Men Johnsen Oil er lille, ligger i Vojens og er først lige ved at blive kendt. Til gengæld har Johnsen Oil potentiale til at blive lige så stort som navnet lyder. Udviklingsselskabet med de norske rødder og russiske forbindelser har et unikt olierensningsfilter, som kan åbne døre hos verdens største energiselskaber og industrikonglomerater samt et utal af andre store virksomheder, som bruger olie i motorer, gear eller hydrauliske systemer. Vindmøller. Biler. Landbrugsmaskiner. Bare for at nævne nogle få. Mulighederne for Johnsen Oil er legio, og det har fået flere kendte danske erhvervsfolk til at investere i selskabet. »Det, der er så fantastisk, er, at uanset hvilken potentiel kunde, vi er kommet hos, når vi har været rundt og undersøge markedet, så har der været et behov,« siger administrerende direktør Henrik Karlsgaard, Johnsen Oil, der selv har rejst verden rundt med filteret under armen. Store ordrer Mange virksomheder har været interesseret i at købe filteret, men Johnsen Oil gik fra etableringen i 2005 bevidst efter en stor ordre. Dem er der kommet to af i år, og begge er så store og bemærkelsesværdige, at de har fået mange til at spærre øjnene op. Også ude i verden. Dels er Johnsen Oils filterteknologi suveræn. Dels er der ikke mange udviklingsselskaber med blot 15 ansatte, som underskriver sine første ordrer på et eksportmarked, tilmed meget store ordrer med nogle af verdens største virksomheder. Senest i september blev det offentliggjort, at Johnsen Oil og russiske RAO Rosneftegazstroy, der opfører olie- og gasraffinaderier, har indgået en tiårig aftale til en årlig værdi på 100-200 millioner euro. Johnsen Oil indgik en lignende aftale med Gazprom tidligere på året. De store summer dækker dog over andet end filtre. Johnsen Oil skal også via underleverandøraftaler med andre virksomheder levere andet udstyr og serviceydelser. »Det er en verden af muligheder, og man må rette sig ind efter, hvad kunderne efterspøger. Vi har haft succes med at komme ind på grund af vores teknologi, men når kunderne så vil have noget mere, så forsøger vi at blive en partner, så vi kan sikre det, kunden ønsker. Vi tror på, at den, der har kunden, har også indtjeningen på lang sigt,« siger Henrik Karlsgaard. Fejret på Kalina Bar Folkene bag Johnsen Oil – en lille håndfuld nordmænd, deres fire russiske samarbejdspartnere og den danske direktør – fejrede den første ordre med manér på luksusrestauranten Kalina Bar på 21. etage midt i Moskva. Men selv om Gazprom-ordren er imponerende, er den set med den revisoruddannede direktørs øjne ikke så usædvanlig endda. Det var nærmere lige efter bogen, at den landede. Johnsen Oil havde fra begyndelsen besluttet, at det var nødvendigt at finde en kunde, som var stor nok til at være med til at få en rentabel produktion i gang. En ordre på ti filtre her og ti filtre der uden garantier for efterfølgende leveringer ville gøre det alt for risikabelt for en virksomhed af Johnsen Oils størrelse at investere i det værktøj, der skal til for at sætte en produktionslinje op hos produktionssamarbejdspartneren Steel Team i Vojens. Den store kunde måtte findes udenlands, selv om der lå danske kunder på den flade hånd. »Selv om vi har store virksomheder i Danmark, så går de ikke ud og køber filtre for 20-30 millioner kroner. Vi ville selvfølglig gerne være startet tidligere, men det var vigtigere at vente. Nøglen er omkostningsstyring. Det har været vigtigt ikke at trykke på startknappen for tidligt. I de russiske kontrakter har vi månedlige leveringer på 500 filtre, og det er de fortløbende leveringer, som gør, at der er »god business«, og at vi nu godt kan levere ti filtre her og ti filtre der,« siger Henrik Karlsgaard. Under jagten på den første store kunde blev Rusland lidt tilfældigt udset som revir. Det er i øvrigt også tilfældigt, at Johnsen Oil lige præcis ligger i Danmark, men det er en anden historie. »Jeg ville gerne kunne sige, at alt var planlagt, og at vi fik ordrerne i hus efter hård og målrettet indsats, men når man er iværksætter, bruger man sit netværk og finder ud af, hvor der er behov. Vi var så heldige at have nogle relationer, som gik mod den russiske industri,« siger Henrik Karlsgaard. LÆS HELE ARTIKLEN I BUSINESS SØNDAG.