Joe & The Juice taber penge på norsk satsning

Omsætningen stiger, men pengene fosser ud af kassen i den norske del af Joe & The Juice. Moderselskab må garantere for fortsat drift, skriver den norske avis Dagens Næringsliv.

Foto: Emil Hougaard. Fastfood. Juice og sandwich fra Joe & The Juice.. (Foto: Emil Hougaard/Scanpix 2016)
Læs mere
Fold sammen

Joe & The Juice sælger juice og sandwich fra mere end 30 juicebarer i Norge, men det norske selskab tjener ingen penge. Tværtimod er der underskud på bundlinjen efter kraftig ekspansion. Omsætningen er ganske vist steget fra to til 91 milllioner norske kroner på tre år, men indtjeningen følger ikke med.

Ifølge Dagens Næringsliv har juicekæden netop afleveret et årsregnskab med et underskud på lidt over syv millioner norske kroner og en negativ egenkapital. Det har betydet, at moderselskabet har måttet afgivet erklæring om, at det garanterer for fortsat drift mindst frem til aflæggelsen af årsregnskabet for 2017.

Af årsregnskabet fremgår det ifølge den norske avis også, at selskabets forventninger til 2017 og årene fremefter også giver grundlag for selskabets videre drift.

Ifølge Dagens Næringsliv er kaffekæderne Starbucks og Espresso House større end Joe & The Juice på det norske marked. Starbucks omsætter for knap 140 mio. norske kroner, mens Espresso House omsætter for mere end 170 mio. kr. Begge har overskud på både drift og bundlinjen.

Det er i øvrigt ikke kun i Norge, at Joe & the Juice ekspanderer. Ifølge det seneste årsregnskab for selskabet bag Joe & The Juice, Joe & The Juice Holding, har kæden udvidet med 50 nye butikker rundt om i verden og samtidig erobret nye markeder i USA og Australien.

Juicekæden blev stiftet af Kaspar Basse i 2002. Han har siden solgt en stor del af virksomheden til det amerikanske investeringsselskab General Atlantic og det svenske private equity-selskab Valedo, men ejer stadig en mindre aktiepost i virksomheden.