Jetlag måske farligt for helbredet

Det kan muligvis skade helbredet at flyve langdistancer ofte, hvis man døjer meget med jetlag, viser nyt studie.

De fleste kender til trætheden og koncentrationsbesværet på grund af jetlag. Nu skal forretningsfolk og andre rejselystne måske tænke sig om en ekstra gang, inden de igen sætter sig ind i et fly for at tage på langfart.

Ny forskning fra University of Virginia i USA sætter spørgsmålstegn ved om folk, der ofte plages af jet lag, er udsat for en sundhedsrisiko.

Forskningen er baseret på et studie med mus, der i otte uger blev udsat for simulerede jetlag gennem påvirkning af lys, så det svarede til en flyvetur mellem Washington og Paris.

Og resultaterne var noget opsigtsvækkende. Især de ældre mus så nemlig ud til at lide på grund af jetlag. 53 procent døde, når de blev udsat på for et ugentlig simuleret jetlag.

Derfor bliver der nu lavet yderligere forsøg for at finde ud af, om jet lag er noget, der "blot" bliver sværere at tackle med alderen, eller om det giver skadelige virkninger, fra man er yngre og kommer til udslag, når man bliver ældre.

Professor i biologi ved University of Virginia, Gene Block, er leder af undersøgelsen.

"Som mange mennesker, synes jeg, det er sværere at komme over et jetlag jo ældre, jeg bliver. Jeg vil gerne finde ud af, om det er et fænomen, der kommer med alderen eller om det er noget, jeg virkelig skal være bekymret for," siger den 58-årige professor til avisen The Wall Street Journal.

Herhjemme har professor og overlæge ved Bispebjerg Hospital, Jan Fahrenkrug, set på, hvordan jet lag påvirker os.

Han kender ikke undersøgelsen fra University of Virginia, men siger, at man generelt skal være forsigtig med at konkludere noget på mennesker ud fra et studie med mus. Formentlig er det dog rigtigt, at det bliver sværere at tackle et jetlag, jo ældre man bliver, siger Jan Fahrenkrug til Business.dk.

"Det er meget individuelt i hvilken grad, vi oplever jetlag. Men vi kender alle ubehaget, når hjernens ur er ude af trit med det astronomiske døgn. Generne er typisk træthed, man vågner op på de forkerte tidspunkter, har koncentrationsbesvær og problemer med maven, fordi måltiderne også kommer ud af trit," siger Jan Fahrenkrug.

Der er dog flere måder at forsøge at forebygge et jet lag på. Årsagen til jet lag er, at der går kuk i det biologiske ur. Det kan man eksempelvis forsøge at påvirke ved, at man ændrer sit søvnmønster nogle dage før, man rejser eller, at man sørger for at få den rette mængde lys eventuelt fra en lampe. Rejseselskaberne har ofte forskellige anbefalinger.

På lægemiddelområdet er der mulighed for at tage hormonet melatonin, fortæller Jan Fahrenkrug.

"I USA kan det fås i håndkøb, men det kan ikke købes herhjemme. Mange bruger det alligevel. Både forretningsfolk og kolleger. Det har jo stor betydning for forretningsfolk at holde sig vågne i vigtige forhandlinger eller for læger, der deltager i konferencer," siger Jan Fahrenkrug.

I andre sammenhænge, hvor menneskets naturlige døgnrytme bliver forstyrret, har undersøgelser vist, at natarbejde kan give hjertekarsygdomme og brystkræft.