Jesper »Kasi« Nielsen bruger Pandoras navn i ny offensiv

Jesper »Kasi« Nielsen ser stort på den konkurrenceklausul, han har indgået med Pandora. Han bruger løs af Pandora-kontakter, og hans plan er at videreføre Pandoras DNA i sin nye virksomhed.

»Jeg er stadig kendt som Mr. Pandora i Tyskland. Det gør selvfølgelig, at folk åbner døren og lytter til mig, når jeg kommer med noget nyt. Når vores produkter så ovenikøbet bygger videre på Pandoras DNA, så er det klart, at vi er meget interessante for det tyske marked,« siger Jesper Nielsen. Foto: Thomas Lekfeldt Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Pandora og Jesper »Kasi« Nielsen har kurs mod et juridisk slagsmål, der kan resultere i både fogedforbud og en erstatningssag.

Den tidligere Pandora-direktør Jesper Nielsen har valgt at bryde den konkurrenceklausul med Pandora, som skulle holde den kontroversielle smykkemand uden for smykkeindustrien til 2016. Samtidig udnytter han i flere tilfælde Pandoras navn, når han skal sparke døren ind til den internationale smykkeverden. Jesper Nielsen oplyser, at hans nye smykkebrand Endless i dag bliver solgt med en fortælling om, at det »bygger videre på Pandoras DNA«. Fortællingen virker så godt, at produktet i dag er solgt til 650 tidligere og nuværende tyske Pandora-forhandlere.

»Jeg er stadig kendt som Mr. Pandora i Tyskland. Det gør selvfølgelig, at folk åbner døren og lytter til mig, når jeg kommer med noget nyt. Når vores produkter så ovenikøbet bygger videre på Pandoras DNA, så er det klart, at vi er meget interessante for det tyske marked,« siger Jesper Nielsen. Han kalder sig i dag adm. direktør for Endless Jewelry, men det er den »gamle Pandora-ånd«, som han har taget med sig til den nye virksomhed.

»Vi kalder virksomheden og produktet Endless, men i bund og grund skal I opfatte det som om, at det gamle Pandora er tilbage. Det er visionen. Endless bygger videre på det DNA, som Pandora på det seneste har bevæget sig væk fra,« siger Jesper Nielsen, der blev kendt som Kasi-Jesper, da han for en del år siden lod sit smykkefirma Kasi Group sponsorere fodboldklubben Brøndby IF, inden virksomheden i 2009 blev købt af Pandora.

Udnytter Pandoras markedsføring

Pandora har brugt store millionbeløb på at markedsføre sig internationalt og er i dag bedst kendt i lande som England, Tyskland og USA. Det udnytter Jesper Nielsen, når han eksempelvis skal rekruttere nye sælgere og overbevise forhandlere om, at de skal købe smykker fra hans nye virksomhed Endless.

»The original Pandora (...) is back in business,« skriver Jesper Nielsen i den Power Point præsentation, som han for kort tid siden har vist til virksomhedens 15 nye sælgere i Storbritannien. »We want to continue with the original Pandora DNA, because we created the DNA!,« skriver Jesper Nielsen et andet sted i præsentationen, som Berlingske Business har fået udleveret. Over for avisen fastslår han, at han ikke ser noget stort problem i, at han i dag konkurrerer med Pandora og samtidig bruger sine kontakter fra Pandora-tiden.

»Vi misbruger ingen kundelister. Alle forhandlere kan jo findes på nettet i dag. Men det er ingen hemmelighed, at folk kender mig dernede, og at jeg har mange kontakter fra min tid i Pandora. De kontakter forsvinder jo ikke bare. Det er jo en del af min historie,« siger han og fastslår, at han ikke ønsker at modarbejde Pandora.

Klausul i strid med europæisk lov

»Jeg mener, at der er plads til os begge i smykkebranchen,« siger Jesper Nielsen.

Da Jesper Nielsen i 2009 solgte sin virksomhed til Pandora-koncernen og blev direktør i datterselskabet Pandora Central Western Europe, underskrev parterne en konkurrenceklausul, som skulle forhindre Jesper Nielsen i at konkurrere med Pandora frem til marts 2016. Men parterne overså en vigtig juridisk detalje, lyder det i dag fra Jesper Nielsen.

»Sammen med min advokat opdagede jeg, at det ifølge europæisk lov ikke er lovligt at binde en tidligere ejer af en virksomhed via en konkurrenceklausul i mere end to år,« siger Jesper Nielsen. Det er korrekt, at dansk og europæisk konkurrenceret begrænser konkurrenceklausuler til to til tre år, bekræfter en ekspert i konkurrenceret.

»Længere klausuler kan accepteres, men det kræver særlige forhold. For at undgå omfattende analyser af de eventuelt særlige forhold vil konkurrenceadvokaterne ofte anbefale, at man holder sig til netop de to til tre år,« siger Christian Bergqvist, ph.d. og lektor i konkurrenceret ved Københavns Universitet, der har en fortid som advokat.

»Jesper Nielsens problem er dog at hans position dels er defensiv og dels har et element af spekulation over sig. De fleste dommere vil nok tænke, at det da er pudsigt, at det først er nu her bagefter, at Jesper Nielsen kan se problemer. Da han skrev under og fik sin check, var han jo glad,« siger Christian Bergvist.

Pandora og Kasi i anstrengt forhold

Hvis Pandora vil forsøge at bruge den indgåede konkurrenceklausul kan Pandora i første omgang forsøge at lamme Jesper Nielsens aktiviteter med et fogedforbud i Tyskland. Næste skridt kan være en erstatningssag, hvor dommere vil skulle tage stilling til, hvorvidt konkurrenceklausulen fra 2009 til 2016 stadig er gældende.

Jesper Nielsen mener dog ikke, at Pandora på nogen måde kan få held med at bremse Endless’ ekspansion i Tyskland, da et eventuelt fogedforbud kun vil ramme Jesper Nielsen og ikke de øvrige ansatte i virksomheden. Pandora har i dag et anstrengt forhold til Jesper Nielsen, efter at han gentagne gange har kritiseret Pandora offentligt. Pandoras topledelse afviser i dag at svare på, hvordan koncernen vil håndhæve konkurrenceklausulen og hvilke juridiske skridt, virksomheden vil tage for at beskytte sit brand mod den kontroversielle tidligere samarbejdspartner.