Jesper Buch-investering brager frem: Tre unge aalborgensere fordobler omsætningen og tjener gode penge

Herretøjsmærket Shaping New Tomorrow, som tre unge aalborgensere stiftede i 2015, bliver ved med at vokse. Trods coronakrisen har virksomheden stor fremgang, både online og i fysiske butikker.

Shaping New Tomorrow har vind i sejlene trods coronakrisen. Her de tre stiftere – fra venstre: Christoffer Bak, Kasper Ulrich og Christian Aachmann. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen

De stiftede virksomheden i 2015. De var med i tv-programmet »Løvens Hule« i 2018, hvor de sikrede sig en investering fra Jesper Buch. Og siden starten er det kun gået én vej for de tre unge aalborgensere, der står bag herretøjet Shaping New Tomorrow, som de nu sælger i både Danmark, Sverige, Tyskland, Østrig og Holland.

Coronaåret 2020 var ingen undtagelse, viser det netop offentliggjorte regnskab fra virksomheden.

Omsætningen blev mere end fordoblet og har nu rundet 200 millioner kroner. Indtjeningen voksede med beskedne fem procent, men med et resultat før skat på 30 millioner kroner tjener virksomheden gode penge.

Fremgangen kom ifølge virksomheden i et år med millioninvesteringer i butikker, nye bæredygtige kollektioner, flere medarbejdere og forberedelse af butiksåbninger i Tyskland i 2021.

»Vi fortsætter med at indfri vores vækstmål, og det er klart, at vi er tilfredse med udviklingen. Det har krævet blod og sved at holde den ønskede fremdrift i et historisk uforudsigeligt år, hvor vi faktisk overgår de forventninger, vi før har meldt ud. Corona har naturligvis også ramt os, og vi må bare ydmygt takke vores ekstremt loyale kunder, som har hjulpet os med at holde skruen i vandet, og vores dedikerede medarbejdere, som konstant har fundet nye muligheder i et ekstremt år,« lyder det fra en af de tre stiftere, Kasper Ulrich, i en pressemeddelelse.

Shaping New Tomorrow er født som en onlineforretning, men udbygger gradvist med flagskibsbutikker i større byer. I 2020 åbnede endnu en fysisk butik på Store Torv i Aarhus, ligesom man flyttede til en ny, større butik midt i Aalborg og ombyggede butikken i København.

Fysiske butikker understøtter væksten

På trods af coronanedlukningen i foråret 2020 bidrog butikkerne positivt til væksten og stod for en tredjedel af selskabets samlede omsætning, oplyser virksomheden.

»Vores tro på fysisk retail er usvækket. Sammensmeltningen af vores offline- og onlinekanaler er en helt essentiel del af vores strategi og ambitioner om at levere en totaloplevelse for vores kunder,« siger Kasper Ulrich.

Også kerneforretningen online voksede kraftigt, både herhjemme og udenlands. Set på tværs af det danske, tyske, østrigske, svenske og hollandske marked voksede onlinesalget mere end 100 procent. I Tyskland alene blev omsætningen femdoblet. Ved udgangen af september 2020, hvor regnskabsåret slutter, kom cirka 60 procent af onlineomsætningen fra Danmark, mens knap 40 procent kom fra de internationale markeder.

For regnskabsåret 2020/21 forventer Shaping New Tomorrow fortsat høj vækst i omsætningen og et solidt, positivt resultat, selvom investeringer i 2020/21 ventes at påvirke resultatet.

»Vi vokser rigtig hurtigt og investerer kraftigt. I det regnskabsår, vi allerede er godt inde i, sigter vi mod at runde 300 millioner kroner i omsætning. Igen med forventet stærk fremgang i vores internationale salg. Selvom vi igen i år investerer tocifrede millionbeløb i blandt andet nye markeder og i at udbygge og styrke organisationen, så forventer jeg et flot resultat,« siger Kasper Ulrich.

Shaping New Tomorrow beskæftiger i dag mere end 80 medarbejdere i Danmark. Tøjet produceres i Portugal.