Jerry Seinfeld skal »sælge« Vista

Microsoft frygter at ende som den kiksede, kedelige fyr der taber slaget om kundernes gunst til Apple. Men spørgsmålet er, om den midaldrende komiker kan sælge Windows Vista hipt.

Komikeren Jerry Seinfeld er ny frontfigur for Windows Vista. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sacnpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

NEW YORK: »Goddag jeg er en Mac – og jeg er en PC.«

Sådan begynder en hel række af reklamefilm, der er løbet over amerikanernes TV-skærme de senere år. »Mac vs. PC«, hedder serien, der lader en hip og charmerende ung fyr debattere med en midaldrende, lettere overvægtig mand.

Og budskabet er gået rent ind hos kunderne – det frygter i hvert fald Microsoft, som nu vil slå igen i reklamekrigen med en storstilet kampagne til ca. 300 mio. dollar og en satsning på komikeren Jerry Seinfeld som frontfigur.

Microsoft frygter, at kunderne er begyndt at tage pointen i Apples reklamer til sig som sandheden: At Microsoft er den nørdede gamle onkel overfor Apples kække unge nevø. Og at styresystemet Windows Vista er besværligt og plaget af tekniske problemer, mens Apples Leopard-system er enkelt og brugervenligt.

Microsofts grundlægger, Bill Gates, overlod i juni definitivt pladsen i spidsen for Microsoft til Steve Ballmer, men han kommer angiveligt stadig til at spille en hovedrolle i reklamekampagnen sammen med Seinfeld, præcis som han tidligere har gjort det i andre Microsoft-reklamer.

Microsoft har dog forladt sit sædvanlige reklamebureau, McCann Erickson, og hyret et nyt bureau ved navn Crispin Porter + Bogusky til at skabe kampagnen, der er blandt de dyreste og mest omfattende i koncernens historie. Hidtil har alle detaljer været hemmeligholdt, men i den forløbne uge slap det ud, at Seinfeld og Gates bliver centrale figurer, og at reklamerne får temaet »Windows, Not Walls« – et forsøg på at understrege Microsofts helt centrale rolle i alle former for kommunikation mellem mennesker og udveksling af ideer kloden rundt.

Crispin Porter + Bogusky har tidligere haft succes med at puste nyt liv i fast food-kæden Burger Kings skrantende image – men har også haft mindre held med sig i et forsøg på at øge salget af øllet Miller Lite.

Nu gælder det Microsoft, som sidder solidt på softwaremarkedet, selvom Apple har erobret markedsandele de seneste år. Ifølge tal fra bureauet IDC, så stod Apple for 7,8 pct. af salget af nye computere i andet kvartal i år – mod 6,2 pct. året før. En stigning på godt 25 pct.

Ifølge avisen Wall Street Journal, så har Microsofts ledelse erkendt, at Windows Vista er ved at få et image-problem – ikke mindst på grund af Apple-kampagnen med den nørdede fedladne mand og den hippe unge fyr, der er skabt af bureauet TBWA/Chiat/Day. Og det er en udvikling, som Microsoft er nødt til at vende. For styresystemet Windows, hvoraf Vista er seneste version, tegnede sig for knap 17 mia. dollar eller ca. 28 pct. af den samlede omsætning i seneste regnskabsår. Og selvom Vista har solgt godt, så er det ikke lykkedes Microsoft at kvæle rygterne om, at systemet savner brugervenlighed og er plaget af tekniske problemer.

Det er her Jerry Seinfeld kommer ind i billedet. Han scorer angiveligt 10 mio. dollar på kampagnen, der får debut 4. september. Ingen af kampagnens hovedpersoner har endnu villet kommentere den, men i en e-mail til medarbejderne, som Wall Street Journal har fået adgang til, skriver Microsoft-direktør Steve Ballmer:

»Nu er det tid til at fortælle vores historie. I de kommende uger vil vi lancere en kampagne, der skal imødegå enhver tvivl om Windows Vista.«

Seinfeld har han tidligere medvirket i en række succesrige reklamer, blandt andet for kreditkortet American Express. Udover komikeren og Bill Gates kommer den nye kampagne angiveligt også til at rumme andre elementer, blandt andet optagelser med en gruppe skeptiske brugere, der begejstret afprøver et nyt styresystem og først bagefter får at vide, at det er Vista.

På Internettet raser debatten dog allerede om, hvorvidt en midaldrende komiker er den rette til at give Microsoft og Vista et nyt og bedre image? Seinfeld er 54 år og allermest kendt for en komedieserie, der gik ud af produktion i 1998 – da nutidens unge stadig så børnetime. Han kan på den måde ikke just siges at være indbegrebet af coolness eller frisk ungdommelig appeal.

Andre kritikere og Apple-fans peger på, at Seinfeld som kreativ komiker og TV-stjerne er indbegrebet af en hip og moderne Mac-bruger, og at han derfor umuligt kan sælge Windows med troværdighed. De henter blandt andet – med slet skjult skadefryd – skyts i Seinfelds egen komedieserie af samme navn. For gæt selv hvilken computer han i serien har stående på sit skrivebord?





businessberlingske.dk