Jernbanemagnaten med det eksplosive tog

Den virksomhed, der ejer det afsporede tog, som i weekenden eksploderede i Canada, bestyrer også jernbaner i USA, Polen og Ukraine. Bag de mange togsæt står jernbanemagnaten Edward Burkhardt.

Foto: HANDOUT. Natten til den 7. juli eksploderede et flammehav midt i den canadiske by Lac-Mégantic, da et afsporet tog fyldt med råolie ramte byen. Ulykken har sat fokus på sikkerheden og antallet af ulykker i jernbaneselskabet Montreal Maine & Atlantic, som ejer toget.
Læs mere
Fold sammen

Weekendens voldsomme togulykke med eksploderende togvogne midt i en lille by i Quebec i Canada har sat fokus på virksomheden bag det forulykkede tog. En virksomhed ejet af jernbaneveteranen Edward Burkhardt, som har skabt et imperium af skiftespor og togsæt, der strækker sig så langt som til Polen.

Det forulykkede tog tilhører Montreal Maine & Atlantic, og moderselskabet bag hedder Rail World Inc. En virksomhed fokuseret på ledelse, rådgivning og investering inden for jernbaner, med speciale i særlig privatiseringer og omstruktureringer. Edward Burkhardt registrerede i 1999 selskabet som aktieselskab og er øverste topchef, skriver Wall Street Journal.

Som navnet antyder har Rail World jernbaner over hele verden, og Edward Burkhardt bestyrer både togsæt i Canada, store dele af USA, Estland, Polen og Ukraine, hvor han i de europæiske afdelinger er formand for bestyrelsen for Estonian Railways, AS Baltic Rail og Rail Polska.

Men hans erfaring med jernbaner starter meget længere tilbage- og det i Wisconsin Central Transportation Corp i 1987. Et firma Edward Burkhardt formede af de jernbaner, Soo Line Railroad dengang ønskede at sælge. Som topchef var han en af kræfterne, der drev Wisconsin Central Transportation til at blive en af USAs mest succesfulde regionale jernbaner med aktiviteter i både England, New Zealand og Australien.

Men i 1999 sagde han sit job i selskabet op for at grundlægge Rail World samme år. Selskabet opkøbte Bangor & Aroostook jernbanen - omkring 1.200 km regionale jernbanespor i Maine, Vermont og Canada. Og det var dette, som i 2003 blev til Montreal Maine & Atlantic, som nu er i den canadiske stats søgelys.

Edward Burkhardt fokuserede datterselskabet til kun at transportere råolie, og det var et af disse tog, som natten til den 7. juli blev afsporet og eksploderede i den lille, canadiske by Lac-Mégantic. 13 mennesker er tirsdag fundet døde, og omkring 37 er stadig meldt savnet. Ulykken bragte en række oplysninger om selskabet frem, og de viser en liste af uheld og ulykker, der ligger højere end landsgennemsnittet, skriver Wall Street Journal.

Det har rejst kritik af både Montreal Maine & Atlantic og Rail World, men det er ikke første gang, Edward Burkhardt lægger øre til kritiske stemmer. Jernbaneveteranen er nemlig tidligere blevet skældt ud for at være tilhænger af førerløse tog på rangerområder eller tog med kun én lokomotivfører, hvor standarden i store dele af Nordamerika er to.

I dag ejer Montreal Maine & Atlantic ruter på 800 km i Maine, Vermont og Quebec. I 2010 solgte Edward Burkhardt nemlig 350 km jernbane til staten Maine for 20 millioner dollar, for at forbedre den trængte økonomi i selskabet.

Ikke længe efter meldte topchefen at finanserne var i bedring, og i dag har Montreal Maine & Atlantic omkring 170 ansatte. Flåden er på 26 lokomotiver, hvoraf der dagligt kører 15 på strækningerne i Nordamerika og Canada.