Jernbaneforbundet: IC3-tog uegnet til enmandsbetjening

Havarikommissionens rapport om Vejle-ulykken, hvor en ung kvinde fik hånden i klemme i døren og blev slæbt efter toget, demonstrerer, at der skal to til at køre et IC3-tog sikkert

IC3-tog Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Dansk Jernbaneforbund, som organiserer lokomotivførerne i DSB, mener, at det efter Havarikommissionens rapport om togulykken i Vejle for snart fire år siden står klart, at IC3-tog ikke egner sig til enmandsbetjening.

Havarikommissionen har efter en usædvanlig lang høringsprocedure omsider publiceret sin endelige rapport om Vejle-ulykken, hvor en ung kvinde i 2013 fik hånden i klemme i en togdør, uden at lokomotivføreren opdagede det. Lokoføreren satte intetanende toget i gang, og kvinden blev slæbt adskillige meter efter toget for til sidst at falde ned på skinnerne mellem tog og perron. Ulykken skete efter, at den berusede kvinde havde været på diskotek i Vejle. Kvinden har i dag varige men efter ulykken.

Havarikommissionens rapport er ubekvem for DSB, som kritiseres for ikke have orden i passagersikkerheden i de enmandsbetjente tog. Havarikommissionen anbefaler derfor, at Trafikstyrelsen foretager en analyse af sikkerheden i tog, hvor lokoføreren skal alene skal stå for at holde øje med, at alle passagerer er om bord, og samtidig sætte toget rettidigt i gang.

Dansk Jernbaneforbund har længe været kritiske overfor, at DSB kører med enmandsbejening på flere togstrækninger. I en pressemeddelelse peger forbundet på, at Transportministeriet allerede for tre år siden lovede, at der ikke var problemer med sikkerheden.

Men efter en, hvad forbundet kalder »uhørt lang« høringsproces, er Havarikommissionens rapport om Vejle-ulykken endelig klar. Forbundet er tilfreds med, at der til trods for anklager om politisk indblanding og pres fra DSB for at få ændret væsentlige konklusioner, klart  fremgår, at IC3-tog ikke er egnet til enmandsbetjening.

Dansk Jernbaneforbund har fulgt sagen tæt, bla. fordi den involverede lokomotivfører formelt set ikke har været frikendt for ansvar før nu.


»At det skal tage tre år at færdiggøre en redegørelse fra Havarikommissionen er i sig selv kritisabelt. Især fordi den lokomotivfører, der i sin tid var involveret, har gået så længe i uvished om konklusionen,« siger forbundsformand Henrik Horup.

»Vi kan kun være tilfredse med konklusionen, for den viser ganske tydeligt, at IC3 materiellet ikke er egnet til enmandsbetjening, og når DSB således alligevel ønsker at køre enmandsbetjent, så sker det på bekostning af sikkerheden. Som jeg har sagt tidligere, så lyder det hult og utroværdigt, når DSB ved flere lejligheder har pointeret, at ’intet økonomisk mål må forfølges på bekostning af sikkerheden,« siger Henrik Horup.