Jensens Bøfhus taber millioner på Facebook-storm

Jensens Bøfhus har på et enkelt år tredoblet sit underskud og kommer ud af 2014 med et tab på knap 30 mio. kr. Restaurantkæden skyder skylden på den mediestorm, som kæden landede i efter et retsopgør med en fiskerestaurant fra Nordjylland.

Foto: Andreas Beck. Jensen's Bøfhus
Læs mere
Fold sammen

Jensens Bøfhus modtager endnu et dybt og lettere forsinket stød til kinden i selskabets kamp for at forsvare navnet Jensen. Restaurantkæden var i september sidste år igennem lidt af en »shitstorm«, da selskabet i højesteret forsvarede og vandt retten til eksklusivt at anvende det populære danske efternavn i forbindelse med restaurantdrift. Bøfhusets sejr i højesteret betød samtidig, at en mindre restaurant i Nordjylland ikke længere kunne kalde sig Jensens Fiskehus.

Og det brød folkedomstolen sig slet ikke om. Dag for dag voksede modstanden og presset mod Jensens Bøfhus på især de sociale medier. På få døgn fik Facebook-siden »Boykot Jensens Bøfhus« over 40.000 likes og endte på over 100.000, mens helt almindelige danskere i en anden Facebook-gruppe begyndte at donere penge til støtte for den lille fiskerestauratør fra Nordjylland.

Den voldsomme storm mod Jensens Bøfhus kan nu aflæses direkte af selskabets regnskab, der er fyldt med røde tal.

»De danske restauranter kom tilfredsstillende fra start af året og var i en positiv udvikling med vækst frem til september, hvor en klar højesteretsdom til gunst for Jensens Bøfhus afledte en uventet kraftig og negativ mediestorm, der medførte en betydelig reduktion i antallet af gæster. I de efterfølgende måneder aftog påvirkningen, men antallet af gæster var såvel året 2014 ud samt fra starten af 2015 fortsat under niveauet fra før mediestormen,« skriver koncernen i sit årsregnskab.

Restaurantkæden kommer ud af 2014 med underskud på knap 30 mio. kr. mod et underskud på godt 10 mio. kr. i 2013. I de tre foregående år præsenterede selskabet stabile overskud i omegnen af 6 mio. kr.

Ledelsen i Jensens Bøfhus lægger ikke skjul på, at 2014 har været et skrækkeligt år for koncernen med et omsætningsfald på næsten 7 pct. Nu gælder det om at genopbygge kædens position på ny, lyder det i regnskabet.

»2015 bliver et år, hvor koncernen skal genvinde sin position på det danske marked og fortsætte den stærke udvikling i Sverige samt Jensens Køkken. Der er ikke planlagt investeringer i nye restauranter, ligesom der i året vil blive fokuseret på at reducere virksomhedens omkostninger,« skriver selskabet.

Efter to år med underskud er koncernens soliditet dykket fra over 23 pct. til under 17 pct. Egenkapitalen er således nu nede på 88 mio. kr. ud af en balance på 521 mio. kr.

Ledelsen gør opmærksom på, at selskabet og koncernen har haft den tilstrækkelige likviditet til at imødegå årets tab. Men den skriver også, at den er i dialog med koncernens bankforbindelse.

»Baseret på budget for 2015 og seneste forecast, samt dialog med koncernens bankforbindelse, anser vi at koncernen har tilstrækkelig likviditet i 2015 til såvel drift som budgetterede investeringer samt planlagte afdrag på gæld,« hedder det i årsregnskabet.