Jens Rohde: »TV 2 Radios koncept skal ændres«

Efter nye nedslående lyttertal erkender TV 2 Radios adm. direktør Jens Rohde, at den er gal med konceptet. »Og det ansvar er mit,« siger han. TV 2 Radios markedsandel var i marts 3,7 pct. – DRs var 69,2 pct.

Jens Rohde, administrerende direktør for TV 2 Radio Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter blot tre måneder i luften skal der nu korrigeres på konceptet for TV 2 Radio. Ifølge adm. direktør Jens Rohde er der brug for at ændre på både musikken, mikset af programmer og kvaliteten.

»Den overordnede strategi er såmænd god nok, men konceptet og konceptstyringen er bare ikke stram nok,« siger Jens Rohde til Berlingske Business.

Meldingen kommer efter helt nye lyttertal for marts måned fra Gallup, som viser tilbagegang for TV 2 Radio.

Siden premieremåneden februar har TV 2 Radio mistet knap 40.000 ugentlige lyttere og blev i marts måned hørt af 592.000 danskere. Samlet set havde TV 2 Radio en markedsandel på 3,7 procent, mens Radio 100FM har fat i 6,6 pct. af lytterne, og DR totalt har en markedsandel på 69,2 pct.

Ikke godt nok
»Der er ikke andet at sige, end at det ikke er godt nok. Og det ansvar er mit ene og alene,« siger Jens Rohde, der ser flere grunde til den manglende fremgang for TV 2 Radio.

»Vores programmer har så stor forskelligartethed og henvender sig til meget forskellige målgrupper, at det bliver meget blokradio,« siger han og fastholder, at det stadig er målet for TV 2 Radio at opnå en kommerciel markedsandel på 35 pct. inden årets udgang.

»Og tæller vi DR med, så skal vi have en samlet markedsandel på 15 pct. ved årets udgang,« siger Jens Rohde.

I mediabureauet Mediaedge:cia tvivler broadcast director Flemming Jensen dog på realismen i de mål.

»Som det ser ud nu, så bliver det svært at nå. Kun hvis de får et helt nyt morgenshow, der power igennem til efteråret, kan de nå det. Men de nye tal viser, det er svært. Og der er ingen automatisk vækst at måle,« siger Flemming Jensen.

Jens Rohde holder dog fast i målsætningen:

»Jeg er fuld af fortrøstning, for vi ved godt, hvor der er behov for at sætte ind. Og jeg er sikker på, at vi når 35 pct. i kommerciel share ved årets udgang. Så den målsætninger holder jeg fast i.«

Ifølge Jens Rohde bliver det alt afgørende i de kommende måneder, at TV 2 Radio henter lytterne fra DR og ikke fra de øvrige kommercielle aktører.

Træge lyttere
»Det nytter ikke noget, vi tager lytterne fra 100FM. For hvis vi ikke henter lytterne fra DR over tid, så løfter vi ikke det kommercielle marked. Derfor er vi også nødt til at satse lidt anderledes,« siger han og bemærker, at det nemmeste ville være at kopiere velkendte formater og siden markedsføre sig stort.

»Men det vil vi ikke, for så får vi aldrig gjort det samlede kommercielle marked rentabelt. De her lyttertal er bare ikke gode nok,« siger han.

Hos Mediaedge:cia er broadcast director Flemming Jensen enig i, at de nye lattertal ikke er tilfredsstillende for det kommercielle radiomarked. Men han er dog »rimelig fortrøstningsfuld« og tror på, at TV 2 nok skal få rettet sendefladen:

»Radiolyttere træge – ligesom TV-seere – og der skal noget ekstraordinært til for at flytte vaner, og det ekstraordinære har manglet for TV 2 Radio. Det har de ikke været gode nok til. Jeg tror derfor vi kommer til at se mange ændringer, før det lykkes for dem,« siger Flemming Jensen.

Trods de svage lyttertal, så går det dog »glimrende« med reklameomsætningen på TV 2 Radio, hvis man skal tro Jens Rohde. Han vil dog ikke ud med nogen tal.

»Det vil jeg ikke sige noget om.«