Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
At 48-årige Jens Moberg nu skifter til en stilling, der er væsentlig mindre profileret end hans tidligere job hos Microsoft og Better Place, har han intet problem med:
"Jeg har haft kigget rundt og afsøgt mulighederne. Men det stod mig hurtigt klart, at det jeg ønskede var at være en daglig del af en virksomhed i vækst. Jeg er 48 år, så synes personligt at det var for tidligt at hellige mig bestyrelsesarbejdet. Så jeg har kigget efter en dansk virksomhed med internationalt fokus og en videntung medarbejderkreds, og her passede tilbuddet fra Alectia perfekt."
Alectia blev grundlagt som ingeniørvirksomheden Birch & Krogboe for små 100 år siden. I januar 2008 skiftede selskabet navn til Alectia, og siden 2005 har selskabet gennemført otte strategiske opkøb, blandt andet selskabet Danbrew fra Carlsberg. I dag er Alectia førende på rådgivning omkring bryggeriteknologi. Men er også store inden for vandteknologi, mejerier og arbejdsmiljø.
For to år siden sagde Jens Moberg farvel til en stilling, der ellers placerede ham blandt de mest indflydelsesrige personer i det globale erhvervsliv. Dengang, i december 2008, var han placeret i direktionen for software-giganten Microsoft i Seattle, USA. 5.000 ansatte arbejdede for ham, mærket var et af verdens mest kendte og omsætningen rundede de 50 mia. kroner.
Da Jens Moberg vendte tilbage til Danmark i 2009, var det en stilling som direktør i elbil-satsningen Better Place, der trak. Ægteskabet med Better Place blev dog aldrig nogen succes, og efter kun halvandet år skiltes Moberg og Better Place. Tilsyneladende på grund af uenighed om strategien. I følge vedholdende rygter så Jens Moberg og Better Places’ stifter Shai Agassi vidt forskelligt på muligheden for at udbrede elbilen i Danmark. Shai Agassi troede på hundredetusindevis af elbiler. Jens Moberg var klart mere konservativ.
Hos Alectia får Jens Moberg primært til opgave at skabe vækst. Virksomhedens omsætning er over de seneste seks år vokset med 83 procent, men i 2009 gik omsætningen svagt tilbage. Jens Moberg skal igen skabe vækst i virksomheden.
»Bestyrelsen har udstukket en ganske klar retning for virsomheden, så for mig handler det om at finde ud af, hvordan jeg kan hjælpe til at materialisere den strategi. En strategi der hedder vækst. Det kræver selvfølgelig, at vi er kendte hos både nuværende og potentielle kunder. Men Alectia bliver aldrig et consumer-brand, som Microsoft er det. Så det giver mig selvfølgelig en anden rolle, end jeg har haft i mine seneste job,« lyder det fra Jens Moberg.
Læs interview med Jens Moberg i Berlingske Business lørdag.