»Jeg er ikke til salg for millioner eller milliarder«

Henrik Rosendahl er vokset op i designvirksomheden Rosendahl Design Group, som hans far har grundlagt, og han kunne ikke forestille sig et liv uden. Om han så fik tilbudt milliarder, er familie­virksomheden ikke til salg, fortæller ejeren og direktøren.

Henrik Rosendahl har overtaget Rosendahl Design Group fra sin far, som grundlagde virksomheden i 1984. Han bedyrer, at han aldrig vil sælge familievirksomheden. Foto: Ólafur Steinar Gestsson Fold sammen
Læs mere

Hvis en chek på flere millioner blev viftet foran næsen på en, ville de fleste nok mene, det var duften af en sød fremtid, der bød sig. Men for 43-årige Henrik Rosendahl er et liv uden virksomheden Rosendahl Design Group ikke så fristende endda.

Virksomheden blev grundlagt af Henrik Rosendahls far, Erik Rosendahl, i 1984, og allerede da Henrik Rosendahl var 13 år, begyndte han at hjælpe med småopgaver i familieforetagendet. I dag har sønnen overtaget sin fars livsværk, og tidligere på ugen fremlagde han det bedste resultat nogensinde med en omsætning på 449 millioner kroner og et drifts­resultat på 41 millioner kroner.

Opkøbsstrategi

Strategien har de seneste otte år omfattet opkøb, og det har blandt andet resulteret i, at Rosendahl Design Group foruden varemærket Rosendahl består af mærker som Kay Bojesen, Holmegaard, Global og Arne Jacobsen. Men hvis nogen banker på døren for at købe Henrik Rosendahls virksomhed, går de forgæves – om de så tilbød millioner eller millarder.

Den melding fik Steen Gude også, da han sad på den anden side af bordet i forbindelse med ­opkøbet af Holmegaard i 2008 og samtalen kom ind på, om Rosendahl Design Group selv var til salg.

»Alle er til salg,« lød det ifølge Henrik Rosendahl fra Gude.

»Nej, never ever,« lød det fra Henrik Rosendahl:

»Vi er ikke til salg. Om der så bliver budt to milliarder kroner, er vi ikke til salg.«

Passionen

Begrundelsen er ganske enkelt, at Henrik Rosendahl godt kan lide at lede sin egen virksomhed. Han kan lide at se sin virksomhed vokse, han kan lide at udvikle talent, og han kan lide at få ting til at ske. Det, synes han, er sjovt, og han kunne ikke forestille sig andet.

»I disse tider, hvor alle exiter eller skal børsnoteres ... Jeg tænker: hvorfor gør I det? Det er jo passionen, det handler om,« lyder det fra Rosendahl.

Henrik Rosendahl er uddannet cand.merc. og har hele sin professionelle karriere arbejdet i familievirksomheden. Det blev dog også til en tur i militæret og en rejse med rygsæk rundt i verden, så lidt input er der kommet udefra.

Holder arbejdstiden

Skønt Henrik Rosendahl bruger meget af sin vågne tid på Rosendahl Design Group, er han ikke typen, der har endeløse arbejdsdage. Han har tidligere sagt, at han ynder at holde sin ugentlige arbejdstid på 40 timer.

Dels er han overbevist om, at de gode tanker og ideer kommer, når hjernen får lov at slappe af, dels har han rigeligt at se til på hjemmefronten også. Han er nemlig far til fem børn, som også kræver opmærksomhed.