Jeg anbefaler et kursus til erhvervsbosserne. Lær at tale, så folket faktisk gider lytte

De gode historier står i kø fra erhvervslivet. Hvorfor ikke fortælle om løsninger i stedet for at lade problemmagerne tage dagsordenen? Så kan vi alle måske bedre forstå, at erhvervslivets vilkår bør stå øverst på dagsordenen i fremtidige valgkampe.

Peter Suppli Benson. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

På mange måder har det været en beskæmmende valgkamp.

Alt for mange løfter. Alt for lidt realitetssans bag løfterne.

Så nu, hvor der skal sættes et nyt regeringshold, er kun ét sikkert; det bliver dyrt for skatteborgerne, hvis løfterne skal indfries. Og det bliver tungt for virksomhederne og den danske økonomiske virkelighed, når den socialdemokratiske regering går i gang med arbejdet.

Erhvervslivet har tabt dagsordenen – eller ikke forstået at tage den. Vi har hørt masser af ord fra erhvervsorganisationerne, men helt ærligt, de har ikke evnet at brænde igennem til vælgerne. Set herfra, så evner de simpelthen ikke at tale til almindelige mennesker.

Heller ikke erhvervslederne har – med få undtagelser – haft lyst til at deltage i diskussionerne op til folketingsvalget. De ved, at når man ytrer sig, så placerer man sig et sted, hvor man også risikerer, at nogen vil slå igen, og hvor det kan ramme en selv eller den virksomhed, man repræsenterer.

Det er ikke bare synd. Det er en alvorlig mangel i en valgkamp, som i eklatant grad manglede indspil og holdninger fra mennesker, som står i spidsen for de virksomheder, som skal have succes, hvis vi skal skabe de arbejdspladser og dermed de skatteindtægter, som politikerne har alt for travlt med at bruge, inden de er tjent.

Måske skulle vi etablere et kursus i klar tale til erhvervsledere. Et kursus, hvor de lærte at tale på måder, så vi alle kan forstå det. Ikke overfladisk, men baseret på fakta og den virkelighed, som de manøvrerer i dagligt.

Jeg møder mange erhvervsfolk. De fleste er dybt interessante at tale med og har et væld af holdninger. Det varer dog ofte kun ved, til man finder blokken frem. Så bliver de mere sky, fordi de frygter konsekvenser af at tale i klart sprog – og til citat.

Vi  mangler flere erhvervsfolk, der tør fortælle om deres oplevelser, ønsker og behov. Vi mangler erhvervsfolk, som taler, så man forstår det. Og vi mangler erhvervsfolk, som fortæller om alle de løsninger på udfordringer, deres virksomheder præsterer hver dag.

Og der er jo masser at fortælle. I stedet for at pege på problemer kan de fortælle om jagten på muligheder og løsninger. Inden for integration. Inden for klima. Inden for jagt på ny teknologi. Emnerne står faktisk i kø og mangler blot, at de præsenteres i klar tale. Så tror jeg, at vælgerne vil blive meget mere interessede og måske lade sig påvirke, når de skal sætte deres kryds næste gang.

Det drøftede vi også på Business i denne uge:

Meyer-ballade: Men mon ikke millionerne varmede?

Man har kunnet se det på resultaterne længe – og rygterne om uro har også svirret. Nu er balladen imidlertid brudt ud i lys lue i den kapitalfondskontrollerede fødevarekoncern Løgismose Meyers.

For fredag satte medstifter og medejer Claus Meyer ord på problemerne og den forestående skilsmisse mellem de to varemærker i Børsen, og han lagde ikke fingre i mellem.

Claus Meyer siger således til avisen, at det er tvivlsomt, om kapitalfonden IK Investment Partners var den rigtige ejer af de to virksomheder.

Alligevel klinger det lidt hult, når man tænker på, at han for ca. fire år siden frivilligt solgte 80 pct. af sin virksomhed til køberne – og indkasserede 280 mio. kroner som betaling.

Det er trist. Men det ligner dødskramper for B&O

Med endnu en nedjustering og dermed endnu en erkendelse af, at det står rigtigt slemt til hos det danske lyd- og video-ikon B&O, står B&O endnu tættere på det, som kan være enden for den gamle danske virksomhed.

I årtier – og ja, vi taler om så lang en periode – har B&O reelt kæmpet for at holde sig i live. I perioder er det gået lidt bedre, og alle har håbet, at B&O var ved at finde sporet. Men desværre tyder meget på, at det blot var et håb, og at realiteternes verden, hvor B&O er for lille, både når det gælder kræfter til teknologisk udvikling, og for små, når det gælder muligheden for at trænge igennem til de rigtige kunder verden over, er anderledes.

Så trods utallige forsøg. Trods sparerunder. Trods mange gode kræfters indsats, ser det mere end svært ud.

Undsagt af sine egne

Der skal altså noget til, at en virksomheds egen brancheorganisation direkte og med kontante ord undsiger en virksomhed.

Ikke desto mindre er det tilfældet i historien om kapitalfondsejede Nets, hvor topchef Bo Nilsson og en række ledende medarbejdere kan stå tilbage med op mod syv mia. kroner i bonus, hvis de lykkes med at skabe en række resultater de kommende år.

DVCA, kapitalfondenes brancheorganisation, har direkte undsagt modellen, og flere af investorerne i Nets-ejeren Advent er ude og sige noget tilsvarende.

Beløbet er simpelthen for stort. Det stråler af grådighed, og det pøser benzin på en diskussion om cheflønninger, som ikke rigtigt fik gang på jord under valgkampen, men som stadig ulmer lige under den politiske overflade.

Peter Suppli Benson er erhvervsredaktør på Berlingske