Jay-Z vil sælge skuffende musiktjeneste efter blot syv måneder som ejer

Det skulle have været den nye "Spotify-dræber", men nu kaster rapperen Jay-Z angiveligt håndklædet i ringen og sætter musiktjenesten Tidal til salg ifølge svensk medie.

Foto: ELSA

Spotify konkurrenten Tidal er blevet sat til salg, erfarer det svenske techmedie Breakit.

Det er kilder i branchen, som har givet Breakit nys om salgsplanerne. Breakit var også det første medie, som i slutningen af marts kunne rapportere, at Jay-Z annoncerede, at han sammen med Madonna, Kanye West og Beyoncé ville relancere musiktjenesten Tidal.

Musiktjenesten lignede på det tidspunkt en potentiel stærk konkurrent til Spotify, men Tidal har endnu ikke vist overvældende resultater, og da Jay-Z for to uger siden inviterede til fest i anledning af, at Tidal nåede en million brugere, anså analytikere det ikke for at være noget særligt at fejre. Trods massiv mediedækning er det nemlig kun lykkedes Tidal at tiltrække 500.000 nye brugere siden relanceringen i foråret.

Det var svenske Aspiro, som før Jay-Z's overtag rådede over de to tjenester Wimp og Tidal, og efter fusionen kunne de således mønstre en halv million brugere.

Allerede før Jay-Z overtog musiktjenesten, kørte Aspiro med underskud. Sidste år havde Aspiro en omsætning på 464 mio. svenske kroner mio. dollars og et underskud på 84 mio. svenske kroner. Tallene fra 2015 er endnu ukendte.

Ifølge Breakits kilder er Jay-Z træt af at finansiere virksomheden alene, og derfor leder han aktivt efter en køber. Repræsentaner fra Tidal har kontaktet flere potentielle købere, men det er uklart, om egentlige forhandlinger er gået i gang.

Konkurrencen i feltet af musik-streaming er blevet skærpet yderligere siden Tidals relancering i marts. Udover Apple Music, er også Google kommet på banen med musiktjenesten Youtube Red