Japanske elektronikproducenter lider

De to japanske elektronikproducenter, Fujitsu og Hitachi melder begge om negativ udvikling.

Færre kunder i elektronikbutikkerne betyder nedskæringer i Japan. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt
Den slemme økonomiske krise i Japan får nu yderligere næring, efter at både Fujitsu og Hitachi har meddelt, at tiden fremover bliver præget af stramninger snarere end vækst.

Fredag meddelte Fujitsu, at det seneste kvartal har været hård ved virksomheden, som måtte æde et tab på 25,2 milliarder yen (ca. 1,5 mia. kroner) mod et overskud på 46,7 mia. yen i samme kvartal 2007.

Det er slatten efterspørgsel efter chips, harddiske og mobiltelefoner, der plager selskabet. Af samme grund skar Fujitsu 50 mia. yen af forventningerne til hele året.

Samtidig meldte Hitachi ud, at selskabet vil skære 200 mia. yen af de faste omkostninger i 2009.

Dårlige udsigter er de seneste måneder nærmest blevet hverdagskost for elektronikbranchen. Også mobilproducenterne er ramt af den økonomiske afmatning. Herhjemme forventes salget af elektronikprodukter at være stabilt, men ifølge Branchen Forbrugerelektronik måtte branchen sidste år æde en nedgang i salget på en milliard.

Det skyldes dog snarere faldende priser end lavere salg. Hvad mobilproducenterne angår, består problemerne i at folk typisk vælger billigere mobiler - og at der går længere tid mellem at de udskifter den. Også amerikanske Intel har nedjusteret forventningerne dramatisk - og da Intel er leverandør af chips til en lang, lang række andre elektronikproducenter, er Intels nedjustering et udtryk for en branche, der er gået voldsomt ned i gear.