Japansk bryggeri holder kortene til kroppen om køb af ølmærker

Den gigantiske bryggerifusion mellem AB Inbev og Sabmiller betyder, at ølmærkerne Peroni og Grolsch skal sælges. I den forbindelse var det japanske bryggeri Asahi i weekenden rygtet tæt på et køb af begge mærker, der er ejet af AB Inbev.

Foto: TIM WIMBORNE. Asahi øl. REUTERS/Tim Wimborne/Files
Læs mere
Fold sammen

Men Asahi skriver i en meddelelse natten til tirsdag, at intet er besluttet i forhold til et køb, og at bryggeriet ikke er kilden til den oprindelige historie, som stod i den japanske avis Yomiuri Shimbu søndag.

Ifølge det japanske medie skal Asahi være klar til at betale et beløb svarende til knap 24 mia. kr. for de to ølmærker, hvor Grolsch er hollandsk, mens Peroni er italiensk.

De private kapitalfonde KKR og Cinven skulle også være interesserede, mens også det spanske bryggeri Mahou-San Miguel meldes i opløbet.

Tidligere er danske Carlsberg også blevet nævnt som en mulig køber af mærkerne Peroni og Grolsch, men det blev formentlig afkræftet af bestyrelsesformand Flemming Besenbacher, der i starten af året sagde til Berlingske, at Carlsberg vil fokusere på at være stærke i stedet for at være store.

Ifølge The Telegraph sigter AB Inbev efter at kunne lukke en aftale om frasalg af de to mærker omkring marts.

AB Inbev købte i slutningen af 2015 Sabmiller for mere end 700 mia. kr., der skaber verdens med afstand største bryggeri.

Fusionen skal godkendes af konkurrencemyndighederne i flere lande, og det er i den forbindelse, at giganten skal ud og frasælge visse dele, blandt andet de to ølmærker og muligvis også aktiviteter i Kina, for at få fusionen til at glide ned hos myndighederne.