Japansk bilgigant lægger Europa på is de næste tre år

Bilgiganten Mitsubishi har oven på et dårligt regnskab valgt at droppe alle nye lanceringer af biler i Europa de kommende tre år. Salget af eksisterende modeller fortsætter.

Mitsubishi har oven på et skuffende regnskab valgte at droppe nye lanceringer af biler i Europa de næste tre år. Arkivfoto: Edgar Su/Reuters/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Den japanske bilproducent Mitsubishi har valgt at droppe nye lanceringer af biler i Europa de kommende år.

Det skriver det norske erhvervsmedie E24 på baggrund af præsentationsmaterialet for en treårsplan fra Mitsubishi, hvoraf det bl.a. fremgår, at bilproducenten ønsker at satse på hovedmarkederne for at skære i omkostningerne og gøre selskabet til en bedre forretning.

Det gør de ved at »fryse introduktionen af nye produkter i Europa«, lyder det. Dog fastholdes salget af eksisterende modeller.

Mitsubishi vælger at satse på det asiatiske marked, hvor de er en betydelig aktør.

»Det kom som en overraskelse,« siger Rune Gjerstad, der administrerende direktør for den norske Mitsubishi-importør, MMC, til branchemediet BilNytt.no.

Han og andre forhandlere havde ellers set frem til lanceringen af en ny Outlander-model senere på året.

Mitsubishis nye treårige forretningsplan har navnet Small But Beautiful.

Nummer 23 på listen over danskernes foretrukne bilmærke

Den er blevet lanceret i forbindelse med at nye regnskabstal blev offentliggjort mandag. Her fremgik det, at Mitsubishi Motors Corp. selv forudsiger et større tab, end analytikerne ellers havde gjort. Den nye plan kommer samtidig med coronakrisen, der har gjort ondt på forretningen.

Det forventes, at selskabets driftsunderskud for regnskabsåret, som slutter i marts 2021, ender på omkring 1,3 milliarder amerikanske dollar svarende til 8,25 mia. kroner, skriver Bloomberg.

Det er som nævnt væsentligt mere, end analytikerne havde forudsagt, og dermed står det klart, at coronakrisen, som både har lukket fabrikker og showrooms, har gjort meget ondt på den japanske producent.

»Indvirkningen er mere alvorlig denne gang end under finanskrisen,« sagde topchefen i selskabet, Takao Kato, i forbindelse med præsentationen ifølge Bloomberg.

Mitsubishis aktie faldt 3,2 pct. i Tokyo mandag. Den har i alt mistet 41 pct. i værdi i år.

Til sammenligning er det europæiske Stoxx-underindeks for bilproducenter faldet med 19 pct. i år.

I Danmark har den familieejede virksomhed Interdan importeret Mitsubishi siden 2000erne. Mitsubishi er de senere år røget langt ned på listen over danskernes foretrukne bilmærker, og i 2019 placerede de sig således som nummer 23 på listen over de største bilmærker med 1.092 solgte biler, hvilket var en stigning på ti pct. fra året før ifølge FDM.