Japanere gik shopamok i Tiger-butik

Der var en nærmest hysterisk interesse, da den danske butikskæde Tiger åbnede sin første butik i Japan i sommer. I dag skal man have billet for at komme ind.

Tiger-butikkernes koncept er i den grad blevet godt modtaget i Japan. Fold sammen
Læs mere
Foto: Malte Kristiansen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den danske butikskæde Tiger er blevet delvist opkøbt af kapitalfonden EQT. Det sker efter en usædvanlig stor succes, der indtil videre har resulteret i 170 butikker i Europa.

I sommer åbnede kæden så sin første butik i Japan. Stifter af kæden og den hidtidige ejer Lennart Lajboschitz kan fortælle om en succesoplevelse ud over det normale.

"Det er gået helt fantastisk i Japan. Vi åbnede butikken 21. juli og efter to dage måtte vi lukke den igen, fordi de varer, vi havde regnet med ville tage måneder at sælge, viste sig at blive solgt på få timer. Vi havde simpelthen ikke flere varer tilbage," siger han til Berlingske Business.

Efterfølgende har han åbnet butikken i byen Osaka igen, men det vil være synd at sige, at omstændighederne er normale.

"Nu må vi dele billetter ud, så folk kan få at vide, hvornår de kan komme ind i butikken. Der har været så mange mennesker, der vil ind, at vagter i dag står uden for og deler billetter ud, der for eksempel hedder, 'I kan komme ind klokken 15 eller 16'. Og det finder stadig sted i dag - selv efter at have haft åbent så lang tid," siger han.

Lennart Lajboschitz peger på, at interessen for kæden var stor, og at den japanske presse dækkede åbningen tæt. Det var med til at sikre succesen. Derudover mener han blot, at konceptet ramte rigtigt.

Ligegyldigt hvad, så var det en overvældende oplevelse at se, at kunderne var så vilde.

"For at sige det ligeud - jeg blev blæst omkuld. Vi havde ikke drømt om noget i den her retning. Vi har taget en dansk butik og egentlig ikke lavet noget om på den - den var ikke gjort japansk - og så ville vi se, hvad der virkede. Resultatet var en storm på butikken," siger Lennart Lajboschitz og tilføjer:

"Der har været 300 meter kø og live broadcast fra åbningen - og det endda med helikoptere, hvor der blev filmet fra oven. Det havde jeg ikke lige forudset."