Japan er det nye mål for dansk økologi

Friske tal er lige landet fra Danmarks Statistik, og de er saftige for danske økologiske fødevarer. 2015 blev endnu et rekordår for eksport af dansk økologi. Men det kribler stadig i fingrene hos de danske eksportører for at erobre nye markeder – og sigtekornet er rettet mod Japan.

Foto: Asger Ladefoged.
Læs mere
Fold sammen

Udlændingenes tænder løber i vand efter danske økologiske fødevarer. Så meget at den danske eksport i 2015 slår rekord. Eksporten er steget med 15 pct. fra 2014 til 2015, så der sidste år blev eksporteret for lige knap 2 milliarder kr., det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Det er særligt Tyskland og Sverige, som Danmark eksporterer til, men de danske økovarer kan nå meget længere end det.

Særligt Asien er interessant, og et nyt marked melder sig ind i kampen om de danske øko-varer, og deres flag har de samme farver som os. Det er Japan, hvor der er en stigende interesse for økologien. Her har Danmark allerede et godt ry, ikke mindst på grund af vores høje fødevaresikkerhed.

»Vi kan allerede i år se, at økologieksporten er steget pænt til Kina. Og det er vores klare forventning, at vi i de kommende år vil se en endnu større eksport til Kina og nye markeder i Asien og Mellemøsten, hvor vi nu ser et spirende økologiforbrug,« siger afdelingsleder i afsætning, ernæring og markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer, Mette Gammicchia.

Landbrug & Fødevarer estimerer i 2016 markedet for økologiske fødevarer i Japan til at være omkring ni milliarder kroner. Og med den stigende interesse for økologi blandt befolkningen venter organisationen, at tallet bliver væsentligt større. Derfor skal Danmark gerne være et de første lande til for alvor at slå igennem med udenlandske økologiske fødevarer i Japan, mener de i Landbrug & Fødevarer.

Allerede nu sender flere danske virksomheder økologiske varer til Japan. Det er bl.a. virksomhederne Naturfrisk, Fynbo Food og Summerbird, der eksporterer sodavand, marmelade og chokolade i en særlig økologisk variant til japanerne. Men det er et svært marked at komme ind på, fortæller adm. direktør i Naturfrisk, Niels Rømer.

»Det kræver personlige relationer at komme ind på det japanske marked. For os har det taget flere år, hvor de har besøgt vores bryggeri i Ørbæk, og vi har besøgt dem i Japan. Lige nu er det et lille marked for os, men vi forventer, at det kan vokse sig meget større,« uddyber han.

Øko-boom

Flere øko-varer over grænsen vækker glæde hos Landbrug & Fødevarer. Og det er særligt mejeriprodukter, æg, frugt og grønt, der driver væksten, forklarer Mette Gammicchia.

»I de senere år har vi oplevet, at eksporten af danske økologiske varer stiger og stiger. Udlandet har for alvor fået smag for dansk økologi, og det er rigtigt positivt. Især fordi det giver eksportørerne mulighed for at nå ud til mange flere forbrugere, som gerne vil betale ekstra for økologiske varer. Det er især vækstraterne i efterspørgslen i vores nabolande, der for alvor slår igennem, og det afspejler sig i væksten i eksporten,« siger hun.

Dansk økologi vækker særlig interesse i vore nabolande Tyskland og Sverige. I Tyskland købte de danske økologiske fødevarer for 758,5 mio. kroner i 2015, og i Sverige er shoppelysten efter de røde-hvide økologiske varer stigende. Eksporten er steget fra 295 mio. kr. i 2014 til 397,2 mio. kr. i 2015.

Landbrug & Fødevarer venter, at den samlede økologieksport runder tre milliarder kroner i 2020, hvilket svarer til en stigning på ca. ti pct. per år.

Hos Økologisk Landsforening er man mere optimistiske og sagde forleden til Berlingske Business, at de forventer 3,5 mia. kr. i 2020. Hvad der bliver svaret, må vi vente fire år med.