Jakob Riis tager kegler ved eksamensbordet

Foto: NIELS AHLMANN OLESEN. Jakob Riis, direktør for Global Marketing og Medical Affairs i Novo Nordisk. modtager 1. prisen i berlingske Guldimage 2016
Læs mere
Fold sammen

Han har allerede kvalificeret sig til finalen og ser nu ud til at have bragt sig afgørende foran i kampen om at blive topchef i Novo Nordisk. Da selskabet for godt to uger siden fremlagde et regnskab fyldt med elendigheder, gemte der sig nemlig en nyhed, som må have fået ­diabeteskæmpens 50-årige koncerndirektør Jakob Riis til at knytte sin næve i al stilhed.

Til Novos egen overraskelse viste regnskabet, at selskabets kinesiske forretning, som Jakob Riis overtog ansvaret for i foråret 2015, var vokset med ti pct. Novo har stadig kurs mod en række udfordringer på det kinesiske marked, men Jakob Riis har udstukket en retning, som kan gøre ham til Novo Nordisks næste topchef.

For hvis Riis kan holde farten i Kina, bliver han næsten umulig at komme udenom. Eller som en kilde med indgående kendskab til medicinalkoncernen udtrykker det: Udviklingen i Kina er med til at bekræfte Jakob Riis’ favoritværdighed som den oplagte tronfølger i Novo Nordisk.

At Kina spiller en helt afgørende rolle for koncernens fremtidsplaner, har den nuværende topchef, Lars Rebien Sørensen, gjort krystalklart ved flere lejligheder.

Da Novo-topchefen under et TV-interview med det store amerikanske erhvervsmedie CNBC for et års tid siden forklarede om Novos hovedbrud i Kina, gik han så langt som til at sige, at Novo gerne vil betragtes som et kinesisk selskab.

»Vi håber, at vi over tid vil blive opfattet som et kinesisk selskab, så vi kan tage del i udviklingen af behandling af diabetes i Kina,« sagde Lars Rebien Sørensen til det amerikanske medie.

Dykker man ned i den nyeste statistik fra den internationale diabetesforening, finder man et ret simpelt svar på, hvorfor Lars Rebien Sørensen så gerne vil være kinesisk.

Tallene viser nemlig, at Kina vil have godt 150 millioner diabetikere om 25 år. Det svarer til en stigning på omkring 40 pct. Allerede i dag har Kina flere diabetikere end USA, Europa og Brasilien tilsammen.

Da Jakob Riis i 2015 fik ansvaret for det kinesiske marked, sagde han samtidig ja til en temmelig stor opgave. Og Kina endte da også med at blive en større skuffelse for Novo sidste år, da den kinesiske forretning blot voksede med fire pct. Det er en næsten uhørt beskeden salgsvækst set med Novo-briller.

Her halvvejs inde i 2016 viser Novos kinesiske butik overraskende god form under Jakob Riis’ ledelse.

Hvis han kan stå distancen i Kina og holde især franske Sanofi i kort snor, får han en trumf på hånden, som kan betyde, at Novo Nordisks svenske formand, Göran Ando, inden for de næste to år kalder ham til møde med et tilbud om at overtage Lars Rebien Sørensens stilling.

Det kræver selvfølgelig, at Jakob Riis kommer helt i mål med Kina. For når man siger ja til en udfordring i Novo Nordisk, er der ingen vej tilbage.

Så kort fortalt: Hvis Riis fejler i Kina, kan han samtidig se sit kandidatur til topposten fortone sig i horisonten.