Jagten på væksten (...fortsat)

I løbet af 2014 har vi systematisk opsøgt og præsenteret virksomheder og personer, der kan noget særligt. En af de mere lovende leverer lydbranding, eksempelvis salgsfremmende fuglekvidder.

Johny Sårde, CEO og stifter af Audiowise, lytter her til de lydeffekter, der skal fremme salget af youghurt. Foto: Jonas Skovbjerg Fogh Fold sammen
Læs mere

Det er ikke lige til at pege på én bestemt historie som den vigtigste i 2014, når man som erhvervsredaktør kigger tilbage på årets journalistiske udkomme her fra Business-redaktionen.

Vi har præsteret rigtig mange erhvervshistorier af høj journalistisk kvalitet og stor principiel betydning – i al beskedenhed. Men skal noget fremhæves, så bliver det de mange artikler om vækstkometer og iværksættere, som vi hver dag publicerer på Vækst-siderne i den trykte udgave af Berlingske Business og i Vækst-sektionen på vores site business.dk og m.business.dk på mobiltelefonen.

Kom ikke og sig, at vi altid fokuserer på det negative og på de brådne kar, for i Vækst-kategorien bringer vi næsten altid opløftende fortællinger om personer og virksomheder, der har fundet en farbar vej til stærkere vækst.

Vi vil selvfølgelig også gerne bidrage til den vækst, som alle leder efter, og derfor bringer vi dagligt inspiration med udgangspunkt i en konkret virksomheds historie.

Mange kontakter os for at få omtale, og vi sorterer efter bedste evne i henvendelserne, så vi prioriterer de bæredygtige vækst-cases frem for luftkasteller, som endnu ikke har nået flyvehøjde.

Fuglekvidder som markedsføring

En af årets mest spændende Vækst-historier handlede om lyd.Ja, LYD, som en stribe danske virksomheder i årevis har haft som afsæt for at være med i verdenseliten, og som nu løftes en oktav ekstra, i og med at en række unge lydvirksomheder spirer frem.

Den teknologiske udvikling giver nye muligheder, og et Lydens Hus er nu åbnet på Gl. Kongevej i København. Her kan lydiværksættere og mindre lydvirksomheder komme ind i et udviklingsmiljø og få gode rammer for at udvikle deres forretning.

En af de virksomheder, vi skrev om først i oktober, er Audiowise, som har specialiseret sig i lydbrandring. Populært sagt er det lyde som f.eks. fuglekvidder, der kan få forbrugeren til at vælge en bestemt slags yoghurt, når han står foran køledisken – en retningsbestemt lydeffekt, der påvirker vores underbevidsthed.

Ifølge direktøren for Audiowise har lyden af fugle, bier og køer fra en TV-reklame for Arlas youghurter forøget salget med ikke mindre end 60 pct. Og de fleste af kunderne opdagede slet ikke, at de blev udsat for særlige lyde i supermarkedet.

Drømmer om lyd som vækstmotor

Ud over Audiowise og andre nye og mindre virksomheder, er der de større lydvirksomheder som GN Resound, Jabra, Libratone, Brüel & Kjær og Oticon, der er med til at holde Danmark i verdenseliten inden for lyd.

Og håbet er, at positionen kan udbygges. At lyd kan blive et tredje dansk væksteventyr efter vindindustrien og tidligere tiders førende televirksomheder.

En analyse har vist, at den danske lydbranche omsætter for mindst 30 mia. kr. om året, og eksperter på området mener, at der er store muligheder, fordi lyd nu integreres i flere og flere produkter.

Tidligere fremstillede virksomhederne mere traditionelle højttalere, mikrofoner og høreapparater, men nu sker der et skift til mere specialiserede lydsystemer, der inddrager mange brancher.

Et eksempel er et høreapparat, der kan »tale« med en iPhone, som i september indbragte GN Resound, Dansk Industris produktpris.

Det nye apparat er en gave for mange hørehæmmede, som får helt nye muligheder i kraft af den nye teknologi.

Desuden giver udviklingen håb om om et nyt industri-eventyr, som vi allesammen holder udkig efter med en vis desperation.

Alt der kan give vækst og nye indtægter, og som kan bidrage til at skabe flere arbejdspladser i Danmark, er kærkomment.

Her på redaktionen vil vi også i det nye år holde udkig efter gode eksempler på mennesker og virksomheder, som kan drive væksten til gavn for os allesammen.