Ja til socialt ansvar

TDCs topchef Jens Alder har personligt gennemgået vilkårene, som de TDC-ansatte – ansat på skånsomme vilkår – der bliver presset ud, når TDC sammenlægger servicecentre. Og han garanterer at finde en løsning. Alder garanterer også for TDCs sociale ansvar.

Jens Alder står nu inde for, at TDC vil vise det sociale ansvar, som passer til de standarder, vi kender. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto Linda Henriksen
TDC fastholder høj profil på socialt ansvar. TDCs topchef, adm. direktør og koncernchef Jens Alder siger lige ud, at han ikke vil være chef for en virksomhed, der er socialt uansvarlig.

Udtalelserne kommer efter Berlingske Business før sommer kunne fortælle, at TDC ved nedlæggelsen af mindst 150 hjemmearbejdspladser, såkaldte distancearbejdspladser, derved presser svage medarbejdere ud af TDC. Medarbejdere, der af forskellige sociale årsager er ude af stand til at passe et fuldtidsjob, med mindre de fik lov til at arbejde hjemmefra nogle dage om ugen.

Til Berlingske Business sagde afdelingssekretær Jørgen Hansen fra Dansk Metal:

»Mange af disse medarbejdere har valgt distancearbejdspladsen af helbredsmæssige årsager og kan i mange tilfælde ikke transportere sig på grund af dårligt helbred.«

TDCs direktør for servicecentrene, Peter Lanng Nielsen, forklarede konsekvensen af, at TDC lægger 11 callcentre sammen til fire.

»Vi har et eksempel med en ansat, der bruger ordningen, og hvis ægtefælle er i dialyse. Det vil ikke længere være foreneligt med at varetage et job hos os. Så hvad den del angår, er jeg enig med Dansk Metal, men beslutningen står ved magt.«

Vil leve op til ansvar
Sagen har fået TDCs øverste chef Jens Alder på banen. For TDC har, før han satte sig i stolen, opnået en stor profil for socialt ansvar i kraft af en ledelse, der frivilligt påtog sig striber af ansvar med vidtstrakt frihed for at passe syge børn, barsel til mænd, job til indvandrere og lignende.

Billedet af, at TDC nu smider de svage ud for at finde besparelser til TDCs ejere, kapitalfonde, skal manes i jorden for Jens Alder.

»Jeg vil ikke være chef for en virksomhed, der er socialt uansvarlig. Det gavner os ikke med den baggrund, vi har.«

Hvad vil det betyde for TDCs lyst til at oprette arbejdspladser, der tager særlige hensyn?

»Vi har, i kraft af vores størrelse, som virksomhed et særligt ansvar. Vi skal også tage sådanne medarbejdere ind. Vi kan ikke tillade os over for det danske samfund at være egoistiske. På den anden side er det godt for virksomheden internt, så er de stolt over virksomheden. TDC har en historie og er kendt for at tage meget bredt hensyn, og jeg vil ikke være chef for en virksomhed, der ændrer på dette. Jeg vil ikke være chef for en virksomhed, der ikke er socialt ansvarlig.«

Men når I opretter fire call-centre, hvor medarbejderne er tvunget til at køre flere hundrede kilometer til og fra for at passe deres arbejde, så udelukker I vel reelt dem fra jobbet?

»TDC har i dag 29 forskellige callcentre over hele landet, og der findes intet teleselskab i hele Europa, der har så stort et antal centre. Her har vi et strategisk problem. Vi skal koncentrere dem, men opgaven er, at håndtere denne forandringsproces. Vi skal have tid og penge til at gøre det, så vi finder en god løsning.«

Alder lover en løsning
Jens Alder har personligt sat sig ind i de enkelte sager.

»Vi har gennemgået sagen, og det drejer sig reelt om, at vi har cirka 150 distancearbejdspladser, som vi vil nedlægge. Heraf har vi 11 i flexjob, som jeg har navnene på, og som jeg finder en løsning til. Dertil har vi 10 medarbejdere, som har specielle sociale forhold derhjemme som eksempel en med en ægtefælle i dialysebehandling og dem finder jeg også en løsning til.«

Han er indstillet på at investere i at håndtere besparelserne i TDC på en ordentlig måde, siger han.

»Vi har meldt dette ud 10 måneder før vi gik i gang, og vi har sat et større to-cifret millionbeløb af til at håndtere det. Jeg er overbevist om, at vi kan gøre det her på en måde, at når man senere møder folk, der har tabt et job, er blevet flyttet rundt eller har oplevet stor forandring, vil de sige, at de er kede af det, men at de oplevede, at de blev behandlet på en anstændig måde.«

Så dit signal er, at der fortsat er plads til folk i TDC, der ikke nødvendigvis yder 100 procent?

»Ja, og jeg har aldrig sagt andet.«